Följ min resa i British Superbike, Världens tuffaste nationella RR mästerskap!

Nyheter

Sveriges roadracing stjärna Filip Backlund har beslutat att inte delta i 2017 års tävlingssäsong efter skadorna han ådrog sig på i det sista loppet av förra årets säsong.

2016 var en frustrerande och smärtsam säsong för 26-åringen, fylld med krascher – av vilka många var utanför hans kontroll. Tre varv in i det näst sista loppet för säsongen den 15 oktober, togs Filip ut av Howie Mainwaring-Smart, som hade förlorat sina bromsar efter den långa bakrakan på Brands Hatch GP, in i Hawthorn Bend i cirka 270km/h.

Båda förarna drabbades av skador samt även en resurs/flaggvakt i händelsen. För Backlund har vinteruppehållet varit en kamp för att komma tillbaka till någon form av fysisknivå efter huvudskadan han ådrog sig. Han förklarar: ”Den sista tävlingen var cirka fyra månader sedan, men det har bara varit sedan i julas som jag har haft möjlighet att göra några korta promenader, tre gånger i veckan på bara 20 minuter vardera. Detta är svårt för någon som alltid är fysiskt aktiv och tränar minst 10st pass i veckan. Dem första två månaderna kunde jag inte göra något fysiskt alls, och de två första månaderna efter kraschen var ganska oroande eftersom jag hade problem med att tala, jag tappade balansen och hade minnesproblem. Saker och ting har förbättrats, men jag inser att jag inte kommer vara i form för att tävla under 2017. ”

Filips racing resa är lång då han har kört motorcykel sedan han var tre år gammal. Han säger: ”Om jag är helt ärlig med er alla, jag har tävlat i 23 år och du tror att det värsta som kan hända är verkligen att du skulle kunna bli förlamad. Men med huvudet fortfarande i gott skick, – då kan du övervinna så otroligt mycket, som så många andra fantastiska människor har. Jag antar att det är den ”superhjälte” mentalitet som racing förare har: du bryter ett ben, du opereras med en platta, eller med stift och du tävlar en vecka eller så senare. Om du slår i ditt huvud och får en allvarlig hjärnskakning då finns det ingen enkel lösning, det är tid som behövs. Det är ett av de tillfällen som vi som förare inser att vi inte är ”super-human” och jag antar också att det är lite av en väckarklocka. ”

Så kommer Filip tävla 2018 och framåt? ”Om du frågar mig nu, så skulle jag säga nej”, säger Backlund. ”Men en hel del saker kan fortfarande hända under de närmaste 12 månaderna. Det största för mig, och naturligtvis för min sambo Lindha är födelsen av vår dotter i början av maj. Vi båda ser fram emot det väldigt mycket. Racing har varit en otroligt stor del av mitt liv, men det har aldrig varit det enda och jag tror att allt är en resa och det finns kapitel i den resan. Jag har alltid varit upptagen med mycket andra saker utanför racingen, så jag visste att när jag slutade med racing skulle jag ha andra saker att göra. Det kan vara i dag att jag slutar tävla, eller det kan vara om tio år. Just nu så vet jag bara att jag inte kan tävla under 2017. ”

Ända sedan Filip var 15 år gammal har han fått finna dem ekonomiska bitarna för att kunna tävla, genom detta har han skaffat sig starka band med ett stort antal företag i hela Europa. Han har också drivit sina egna bankörningar och utvecklingsdagar för motorcyklister sedan 19 års ålder ”Jag har mycket att hålla mig sysselsatt med under 2017″, säger han. ”Förutom att Yamaha och Öhlins går in som nya sponsorer till våra bankörningar för 2017, jag har också erbjudits och tagit en tjänst hos Bilia i Västerås, som är Sveriges största bilfirma.

Filip säger: ”Mitt samarbete tillsammans med Volvo och Bilia startade redan på hösten 2008. Sedan dess har vi gjort en rad med affärer ihop och jag kommer nu vara en del av Bilias team där jag kommer att se efter en av deras nyckelkunder och även hjälpa till att aktivera andra affärer för dem. Jag ser verkligen fram emot detta och är stolt att nu får vara en del av Bilias team.”

Så, för 2017 kommer Filips fokus att hitta tillbaka till full fysisknivå, steget i väntan på att bli pappa för första gången, sina bandagar och arbetet tillsammans med Bilia i Västerås. Han säger: ”Efter kraschen så har jag fått ett annat och större perspektiv för mig. För det första vill jag säga att jag hoppas att Howie Mainwaring-Smart är okej och även återhämtar sig väl med sin familj. Jag ser nu fram emot att få bli pappa, med min partner Lindha och jag ser så mycket fram emot resten av 2017. Jag älskar racing, men jag vill inte vara i en position där jag inte kan ta hand om min familj, det är en stor del i det som motiverar mitt beslut att inte tävla i år. Vi får se vad som händer efter 2017. Slutligen, jag vill tacka alla som har varit inblandade i min karriär hittills. Det är så viktigt här att jag får tacka alla från den största sponsor och partner ner till varenda fan som har deltagit under mina race eller bara sagt Hej på min Facebook-sida. Du och ni behöver verkligen veta hur tacksam jag är att ni alla har varit med på min resa. Jag har välsignats att så många har hjälpt mig på vägen, sponsorer, vänner, familj och fans. Tack så mycket. ”

För att hålla dig uppdaterad med det senaste och Filips utveckling under 2017, gå till: www.facebook.com/filipbacklund14/

3 4 2 1

 

Ladda ner bilder

All photos are by Tim Keeton.

Filip Backlund och Quattro Plant Cool Kawasaki hade en motig helg på holländska Assen.

När årets elfte deltävling i det brittiska mästerskapet avgjordes hittar vi Filip Backlund först på 23:e plats i heat ett och 25:e i heat två.

Normalt sett brukar jag köra allt snabbare under hela helgen. Nu satte jag min snabbaste tid för helgen på träning två, vilket är helt fel utveckling, säger Filip Backlund.

Redan i fredags började strulet då tekniska bekymmer satte stopp för Filips framfart. Till andra träningen fick de ordning på ”setupen” och Filip var betydligt snabbare.

Tyvärr kraschade jag på lördagens träning redan på det andra varvet. Troligen var däcken något för kalla i kombination med att jag var något för ivrig på gasen, säger Filip Backlund.

Inför kvalet bytte teamet till en annan bakdämpare på Filips Kawasaki, en chansning som dessvärre inte alls gick hem.

Inför söndagens två heat bytte teamet tillbaka till den ursprungliga bakdämparen men istället uppstod problem med känslan i fram.

Det var en bedrövlig helg men jag ska komma tillbaka på finalen på Brands Hatch! En riktig positiv sak jag tar med mig från helgen är alla fantastiska supporters från Sverige, Holland, Tyskland och England som hejade på mig, säger Filip Backlund.

Årets slutgiltiga drabbning i BSB äger rum på Brands Hatch GP 14-16 oktober.

 

Filip Backlund är helt inställd på att avsluta sin British Superbike säsong positivt när han närmar sig dem två sista tävlingshelgerna för säsongen. 

Den legendariska banan “TT Circuit of Assen” är värd för den nästa sista deltävlingen när mästerskapet beger sig dit under helgen 30e September till 2a November.

Den Svenska roadracing stjärnan känner sig bekväm runt Assen banan och nu när mästerskapet beger sig till Holland så ser Filip detta nästan som sitt hemma lopp. Han säger: ”Även denna helg så kommer jag att få se en hel del Svenska flaggor runt omkring banan, jag vet att ungefär tjugotalet Svenskar är på väg neråt, men också Brittiska fans, Holländska och även Tyskar. Jag är otroligt glad och ser verkligen fram emot att få träffa alla på plats.”

Efter ett besviket slut på Donington Park förra helgen, är Filips mål att avsluta säsongen starkt och även fortsätta sina starka resultat på Assen banan. ”Jag tävlade första gången på Assen 2006, då på en Suzuki 600cc Supersport motorcykel, jag verkligen storm trivdes direkt runt banan och dess snabba kurvor, jag avslutade den helgen på pallen. Det är kanske den Europeiska bana som jag har besökt flest gånger under mina år. Det är verkligen ”the cathedral” av motorcykel racing och banan, även när den byggdes om så är den fortfarande så häftig och även svår bemästrad, med snabba och långsammare kurvor. Assen är så väl känd så det kommer att komma människor från många olika Världsdelar för att få se all action BSB har att bjuda på under helgen.”

Filip vet också att det är väsentligt att ha en bra set-up på sin Quattro Plant Cool Kawasaki om han ska kunna avsluta säsongen på bästa sätt. Filip förklara: ”Jag tror att set-upen vi kommer att börja med i Assen inte kommer att vara jätte långt ifrån Donington Park där vi var senast. Assen har en hel del likheter med Donington Park i form av att du behöver en hoj som är lättstyrd och framför allt kan hålla linjen väldigt bra genom dem snabba, långa kurvpartierna. Jag har fem lopp kvar under 2016 och jag ska avsluta dem alla inom poäng platserna.”

Ni kan alla följa Filip och teamets framfart genom Filips egna social medier, Brittiska superbike hemsidan och Eurosport.

Social media
Facebook: @filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: @filipbacklund14
Youtube: Filip Backlund
Website: www.filipbacklund.se /.com

British Superbike: www.britishsuperbike.com

Quattro Plant Kawasaki: http://www.quattroplantkawasaki.com/

Quattro Plant Cool Kawasaki föraren var supertaggad inför årets tionde deltävling i British Superbike. Donington Park är en bana som Filip Backlund levererat på tidigare och kände sig stark efter kvalet som var ett fall framåt jämfört med tidigare tävlingshelger.

Även under söndagens warm up var Filip bra med (13:e plats) och noterade lika bra varvtid som under lördagens kval.
– Vi brukar ha ett bättre racetempo än kvaltempo så jag var riktigt laddad inför tävlingarna. Tyvärr kraschade jag på det tredje varvet efter att ha fått ett framhjulssläpp mitt i sväng. Jag förstod inte riktigt vad som hände då jag redan hade släppt broms och skulle gå på gas. Vi tittade i telemetrin efteråt och jag höll samma hastighet i samma kurva varvet innan, säger Filip Backlund.
Till det andra heatet var Filip än mer taggad i hopp om nya poäng. Han kände att han hade tempot i kroppen för att leverera poäng. Trots krascher och skador under säsongen körde Filip återigen de tider han gjort under försäsongen på Donington Park.
– Jag gjorde en bra start och låg kring 16-17:e och ville nog lite för mycket ut på bakrakan. Bakhjulet släppte och körde nästan om mig innan det greppade igen och kastade av mig. Jag mår förvånansvärt bra i kroppen men jag är ledsen för teamet, sponsorer och fansen som var på plats och hejade. Teamet jobbade hårt efter kraschen i första racet men tyvärr är detta en del av racingen, säger Filip Backlund.
Det positiva med helgen är att Filip Backlund börjat hitta formen igen och räknar med att köra snabbt på Assen i Holland om två veckor, då det är dags för årets elfte deltävling i British Superbike.
– Det spelar ingen roll om det är torrt eller vått, om två veckor plockar vi poäng, avslutar Filip Backlund.

Svenska roadracingstjärnan Filip Backlund ser framemot att få återvända till legendariska Donington Park denna helgen (16-18e Sep) då Brittiska Superbike mästerskapen går in för sina tre sista helger av 2016.

Donington Park är värd för den tionde deltävlingen i mästerskapet och är en av favoritbanorna på kalendern. Med fem vänster- och sju högersvängar, börjar banan med ”Redgate” innan den sveper nerför snabba ”Craner Curves”. Den närmare 4km långa banan var byggd för att hålla GP (Världs mästerskaps) standard 1985, då de också la till ”Melbourne Loop”, en start och stop sektion med kurvor som är helt annorlunda mot den övriga delen av banan som är otroligt snabb och med stora höjdskillnader.

Backlund gillar Donington Park mycket och har gjort väldigt väl ifrån dig i tidigare klasser. Filip säger: ”Donington är en annan av dem Brittiska banor som jag bara älskar att få tävla på, det är absolut en av mina favoriter av alla banor jag har fått tävla på. Tillbaka under 2013 när jag tävlade i Superstock 1000 klassen så tog jag två pallplatser på Donington samt slog det dåvarande banrekordet. Jag vet att vi kommer att kunna göra väl ifrån oss här dels för att jag tycker om Donington men också för att vi var väldigt starka här i våras på försäsongstesterna. Med våra data från förra deltävlingen på Oulton Park och dem förändringar vi gjort på min Quattro Plant Cool Kawasaki, så har vi en god ide vart vi ska börja någonstans och i vilken riktning vi ska gå åt inför dem två 20-varvs loppen på söndag.”

Filip känner sig fortfarande lite mörbultad sedan sina två större omkullkörningar på Brands Hatch och även Cadwell Park, Filip’s mål är att komma tillbaka så fit som möjligt och avsluta säsongen starkt innan vinteruppehållet startar.

Ni kan alla följa Filip’s framfart under helgen på hans sociala medier, samt via British Superbike och även Live TV via Eurosport player.

Social media
Facebook: @filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: @filipbacklund14
Youtube: Filip Backlund

http://www.britishsuperbike.com/

http://www.eurosport.se/

Donington Park schedule of events – MCE British Superbike Championship

Friday 16th September: Free Practice 1 at 10:15, Practice 2 at 16:00.
Saturday 17th September: Free Practice 3 at 10:10, Qualifying at 16:02.
Sunday 18th September: Warm up at 09:30, Race 1 at 13:30, Race 3 at 16:30.

Samtliga tider är enligt Brittisk tid

 

British Superbike gästade Oulton Park för andra gången i år då det var dags för årets nionde deltävling för Quattro Plant Cool Kawasaki. Denna gång kördes tre heat, ett i lördags och två i söndags.

På fredagens träningar fick Filip Backlund i uppgift av teamet att prova ut olika utväxlings och utvecklingsdelar. Delar som kommer att monteras på tävlingshojarna först om en månad under tävlingarna på holländska Assen, som i teorin ska göra cyklarna 0,5-1s snabbare.

– Lördagens första pass fick jag köra min vanliga cykel och då var jag direkt en sekund snabbare. Hade jag fått köra den i fredags hade vi haft en bättre grund att bygga vidare på men vi är ett team och då hjälper vi varandra, säger Filip Backlund.

Lördagens kval var ett av årets sämsta för Filip Backlund som fick nöja sig med 27:e startruta bland 30 förare.

Under lördagens race körde Filip upp sig till en 19:e plats och under de 14 första varven levererade han varvtider inom två tiondelars marginal.

– Till söndagen ändrade vi setupen men tyvärr blev det till det sämre. Jag blev 19:e igen men tempot var inte lika bra som under lördagens heat. Till söndagens andra heat gick vi tillbaka till den ursprungliga setupen och återigen höll jag ett bra ”racepace” men tyvärr räckte det vara till en 20:e plats, säger Filip Backlund.

Årets säsong har varit tuff för svensken, både psykiskt och fysiskt. Året började bra med topplaceringar under de officiella testerna men har därefter kantats av krascher och skador.

– Nu vill jag sikta in mig på att avsluta säsongen bra. Det återstår tre tävlingshelger och jag ska göra mitt yttersta och verkligen kriga för poäng. Men jag ska inte sticka under stol med att jag även ser fram emot att kunna träna upp kroppen i vinter, det tar tid att hitta tillbaka till den form jag hade men jag ska borra ner huvudet bakom kåpglaset och ta i så det blir en bra avslutning, säger Filip Backlund.

Filips teamkollega Luke Mossey lyckades ta sig till  ”The Showdown”, där de sex bäst placerade förarna gör upp om titeln under de tre avslutande tävlingshelgerna.

Nästa deltävling är redan nu till helgen, 16-18 september på Donington Park.

Filip Backlund siktar på en bra helg på Cadwell Park, med en stor fanskara från Sverige som kommer och supporter honom över helgen 27-29e Augusti

Den åttonde deltävlingen av BSB (British Superbike) ser ut att bjudas på varmt och fint väder över helgen, med en chans till lite moln, Filip har en rad av anledningar att få till två bra lopp runt den 4,3km långa banan i Lincolnshire. Filip säger: ”Under tisdagen den 23e Augusti så hade vi den Svenska Köttbullens dag, så självklart följde vi upp detta med hemmalagda köttbullar för att förbereda mig inför helgen, så jag hoppas att denna ’special’ diet fungerar! Denna helgen är också lite speciell då min far Jan tillsammans med 17 andra svenskar kommer över och hejar fram mig. Så dem möter upp mig och min flickvän Lindha tillsammans med vår katt Felicia nu till helgen. Britterna kommer att se många Svenska flaggor vevas under helgen!”

Efter Filip’s tunga omkull körning under första loppet på Brands Hatch för tre veckor sedan, som satte ett abrupt slut på helgen, Filip har varit sysselsatt. Filip flög hem till Sverige måndagen direkt efter Brands Hatch för att genomföra det sista eventet av Filip Backlund Trackdays för 2016, han passade även på att medverka på ett sponsor event tillsammans med Hello Sweden innan Filip flög tillbaka till England i mitten av förra veckan, för att kunna förbereda sig inför den åttonde tävlingshelgen av BSB (British Superbik). Filip säger: ”Jag har faktiskt också hunnit med lite ledighet och passat på att tillbringa lite tid med min flickvän Lindha, vi besökte även IKEA för att införskaffa lite nya saker till hemmet men också för att få oss en touch av Sverige. Jag har också blivit mer och mer exalterad inför den kommande helgen med ett tre veckors mellanrum. Fysiskt så har jag tillsammans med mitt fysteam jobbat hårt med att få mig i så pass bra form som möjligt. Cadwell Park är en underbar bana och så otroligt annorlunda alla andra banor jag har varit på. Den är lite som när jag besökte Brands Hatch första gången, ”ska vi verkligen köra här”. Det är inte den bästa banan på kalendern men det är en bana som jag kommer att komma ihåg för resten av mitt liv. Varför? Den är så annorlunda mot alla andra banor, den har ”The Mountain” där du hoppar ett antal meter med en racing hoj, den har snabba kurvpartier samtidigt som den har jätte små tighta tekniska partier. Absolut bästa kurvan på banan är den sista, Barn, får du till den så kan du ha en sådan enorm fart igen och sedan när du laddar på med gas ut på start och mål rakan med en 240 hästar Superbike hoj, då skjuter det iväg bra!”

Med Filip’s Svenska och Brittiska fans på plats denna helgen – samtidigt som han laddat upp med sina super köttbullar – endast poäng platser är vad Filip satsar på. ”Min plan är att bygga upp mitt race tempo under hela helgen. Jag har jobbat hårt med mina förberredlser och min attityd inför Cadwell Park helgen så nu vill jag bara komma ut där och betala tillbaka till mitt team och fans med två bra poäng platser.”

Ni kan alla följa Filip’s framfart under helgen på hans sociala medier:

Facebook: @filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: @filipbacklund14
Youtube: Filip Backlund
Cadwell Park schedule of events – MCE British Superbike Championship

Saturday 27th August: Free Practice 1 at 10:20, Practice 2 at 15:00.
Sunday 28th August: Free Practice 3 at 10:20, Qualifying at 16:07.
Monday 29th August: Warm up at 09:10, Race 1 at 12:50, Race 2 at 16:50.

Dessa tider är UK-timing.

British Superbike-föraren Filip Backlund tog ännu en poäng för sitt team Quattro Plant Cool Kawasaki när årets sjätte deltävling avgjordes på Thruxton.

Filip var nära att ta sig till Q2 (kval 2) men halkade ner på listan när 30 sekunder återstod då andra förare förbättrade sig.

– Vi kvalade bra men när det finns föredetta brittiska mästare runt omkring dig på startplattan och föredetta BSB race-vinnare framför och bakom, så vet du att bredden på detta mästerskap är större än det någonsin varit. I år så kan man se folk vinna race en helg och nästkommande kämpa om poängplats, så tätt är det, säger Filip Backlund.

Stuart Easton kraschade efter nio körde varv i det första heatet och racet stoppades. Omstarten avgjordes över tolv varv och då nya regler förhindrar förarna från att byta till nya däck så tappade förarna som valt den mjukare gummiblandningen (Pirelli SC0) väldigt mycket mot slutet av heatet. Filip som gått för mediumdäcket (SC1) tappade inte lika mycket och krigade sig förbi många förare under heatets slutskede och gick i mål på en 15:e plats.

I det andra heatet blev det en 18:e plats för Filip samtidigt som hans teamkollega Luke Mossey fick med sig en tredje respektive fjärde plats i heaten.

– Jag är lite förbannad på mig själv. Vi visste att jag inte skulle sätta de snabbaste varvtiderna med mediumdäcket men vi visste att vi skulle vara riktigt starka de avslutande fem varven. Tidigare har jag varit en startfantom men nu tappar jag för mycket de första varven. Jag ska prata med min mentala coach och försöka hitta ”killer-mode” direkt när lamporna slocknar. Vi har helt klart kapaciteten för att ligga högre upp än 15-18:e plats, säger Filip Backlund.

Till nästa deltävling på Brands Hatch GP 5-7 augusti hoppas Filip nå två topp-tio-placeringar. Men innan dess ska Filip flyga hem till Sverige redan under söndagsnatten för att vara ”toastmaster” på sin bäste vän Joakim Israelssons bröllop.

Quattro Plant Cool Kawasaki föraren Filip Backlund siktar på två lopp inom poäng platserna när han beger sig till den supersnabba Thruxton banan den här helgen (24e Juli.)

“Det finns ingen bana som är lik Thruxton,” säger 26-åringen. ”Church kurvan är den snabbast i England, om inte kanske en av dem snabbaste i hela Europa: du är full gas på femte växeln och är uppe i farter upp emot 240km/h medans din motorcykel studsar över banan samtidigt som den går helt i sidledes, sladdandes med rök omkring dig. Den känslan är obeskrivlig!”

Farterna runt den närmare 4 kilometer långa banan och att den är så pass ojämn som den är, gör att inställningarna på hans #99 Quattro Plant Cool Kawasaki är extremt viktiga om Filip vill kamma hem två race inom poängplatserna.

”Teamet och jag har en rad olika delmål längs vägen som vi tar steg för steg,” säger Filip. Efter vår första poäng på Snetterton så siktar vi nu högre och vill komma hem från Thruxton med två starka lopp inom poängplatserna.”

Så frågan är hur man finner den där perfekta setupen på en Kawasaki ZX10-R Superbike med en toppfart på bakrakan i närmare 330 km/h, och en medelhastighet på över 150 km/h? Filip förklarar: ”Setupen runt Thruxton är relativt annorlunda om man jämför med många andra banor. Som vanligt så är det en slags kompromis, men framför allt så vill du ha en stabil motorcykel under dig i dem höga farterna som är. Banan är plan med inga direkta höjdskillnader men väldigt ojämn. Asfalten är också väldigt hård och aggressiv, där du kan enkelt köra ett snabbt varv, tricket är att lösa att däcken kan hålla i dem 20-25 varven som loppet körs i, vilket för oss är vårt huvudfokus när vi går in i denna helgen.”

Filip är inte enbart nöjd med sin första poäng förra tävlingshelgen, han gillar också Thruxton väldigt mycket. Tittar vi på hans två tidigare säsonger så tampades Filip för två topp tio placeringar ifjol, och under 2014 var han med och slogs om vinsten i Superstock 1000cc klassen, innan han slutade på en fjärde plats, so Filip känner gott och väl till Thruxton och hur han ska få ut det bästa av honom och banan.

Tider tävlingshelgen på Thruxton – MCE British Superbike Championship

Fredag 22a Juli: Fri träning 1: 10:15-11:00, Fri träning 2: 15:00-15:45
Lördag 23e Juli: Fri träning 3: 10:05-10:50, Kvalificering: 14:00-15:00
Söndag 24e Juli: Warm up: 10:50, Race 1: 13:30, Race 2: 16:30

Alla tider är lokala (brittisk tid)

När BSB avgjordes på Snetterton i helgen lyckades Filip Backlund knipa årets första poäng körandes för Quattro Plant Cool Kawasaki.

Det var i helgens första heat som Filip knep sin första poäng då han placerade sig på en 15:e plats. Hans bästa varvtid var snabbare än nionde placerade Stuart Eastons och endast tiondelar ifrån en 13:e plats.

– Min chefsmekaniker sa åt mig att det skulle bli en krasch i första kurvan och att hålla ett innerspår genom kurva två och mycket riktigt kraschade flera förare där framför mig. Jag gjorde dessutom en bra start och fightades mot slutet i en klunga med flera förare, säger Filip Backlund.

Dessvärre gjorde Filip en sämre start i det andra heatet och tappade många platser. När han väl hittade rytmen efter halva racet fortsatte han att leverera tider då många andra förare tappade mycket på grund av däckslitage. Han tog in 1-2 sekunder per varv på flertalet förare framför men tyvärr rödflaggades racet efter att Peter Hickman kraschade och Filip fick nöja sig med en 18:e plats.

– Jag hoppas att vi kan bygga vidare nu och ta fler poäng om två veckor. Men först bär det av hem till Sverige då det är dags för mina trackdays på Mantorp Park 14-15 juli. Jag ser verkligen fram emot att träffa alla härliga människor och få köra lite på svensk mark, säger Filip Backlund.

Deltävling sex av tolv körs på Thruxton 22-24 juli.

Sida 1 av 1012345...10...Sista »