Följ min resa i British Superbike, Världens tuffaste nationella RR mästerskap!

Nyheter

FILIP’S GUIDE FÖR SNETTERTON

 Quattro Plant Cool Kawasaki föraren Filip Backlund beger sig till Snetterton för den femte deltävlingen av dem Brittiska Superbike mästerskapen, och siktar på att upprepa sin bästa placering från ifjol.

Filip som hade en större omkull körning under förra loppet på Knockhill, lyckades komma ifrån Skottland utan några större skador förutom att vara ordentligt blåslagen runt kroppen. Efter ett lyckat test på Mallory Park så ser det ut med stor sannolikhet att detta inte kommer att påverka Filip den kommande helgen.

“Testet gick väl, vi fokuserade helt på den bit som jag behöver förbättra,” Filip säger. ”Vi har analyserat var jag tappar tid gentemot mina motståndare och bara fokusera på att göra det bättre. Min armbåge känns bra som fick den hårdaste smällen och jag tror inte att den kommer att bekymra mig inför helgen”.

Nummer #99 föraren tog sin bästa placering med en åttonde runt Snetterton förra säsongen och nu ska ”The Teacher” kort berätta hur han förbereder sig inför helgen och delge sig med några favoriter om just Snetterton.

Inställning inför loppet

”Jag gillar verkligen Snetterton, vissa förare gillar inte banan då den är väldigt plan och har inga direkta höjdskillnader. Dock så gör inte det att denna banan är mindre fysiskt krävande.”

”Vårt huvud fokus inför helgen är race setup. Självklart så behöver vi kunna åka ut och sätta ett riktigt snabbt kval varv, men fokus måste ändå stanna på race setup. Förhoppningsvis så kommer vi kunna starta högre upp denna helg då jag känner mig fit efter min nyckelbens skada som jag ådrog mig innan säsongsstarten. Poängen delas endast ut under race och det finns många bra omkörningsmöjligheter runt Snetterton. ”

”Då vi har ett max antal däck som vi har möjlighet att nyttja under helgen så är det kritiskt att verkligen få till setupen. Om du inte får det så kommer du att förstöra dina däck alldeles för fort och automatiskt sättas i en svår situation.”

Bemästra banan

“Snetterton är en svår bana att bemästra. Banan är som två i ett, du har en väldigt snabb del och sedan en annan del som är helt emot med tighta kurvor där det är svårt att bibehålla farten. Nyckeln är att kunna attackera banan men ändå köra smidigt.”

”Det är en fysiskt krävande bana, inte den mest, men det krävs mycket av dig som förare. Alltid när du åker till en bana så letar du efter tillfällen att få andas och vila ut, och Snetterton har två sådana tillfällen med längre raksträckor.

Atmosfären är otrolig

“Det bästa med att få åka till Snetterton är atmösfären, den är helt otrolig. Vädret brukar alltid vara på topp också så jag hoppas det kan hålla i sig även i år.”

”Alla fans och besökare har alltid en riktigt bra tid här, det känns som ett ändå stort party, speciellt för alla dem som stannar kvar och campar över helgen. Publiken är alltid väldigt närvarande och det är roligt att dem kommer så pass nära så att man kan prata och umgås med dem, jag tror att detta gör at Snetterton är en av dem bästa race eventen under säsongen.”

Ni kan alla följa Filips framfart under helgens femte deltävling I det Brittiska Superbike mästerskapen Live via Eurosport 2. Lördagens kval startar 16,00 följt av Söndagens lopp där sändningen startar 12,30. (dessa tider är brittisk tid)

Snetterton schedule of events – MCE British Superbike Championships*                  

Fredag 24e Juni: Free Practice 1 at 10:15, Practice 2 at 15:215.

Lördag 25e Juni: Free Practice 3 at 10:45, Qualifying at 16:00.

Söndag 26e Juni: Warm up at 09:15, Race 1 at 13:00, Race 2 at 16:40.

 

*Alla tider är lokala

 

Målsättningen inför årets fjärde deltävling i BSB för Filip Backlund och Quattro Plant Cool Kawasaki var att ta poäng. Filip kände sig stark för första gången sedan nyckelbensoperationen men det fattades en halv sekund per varv runt skottska Knockhill för att nå målet.

- Det är frustrerande när vi inte får ihop det. Speciellt med tanke på hur mycket tid och kraft som jag, sponsorer och teamet lägger ner på detta, säger Filip Backlund som placerade sig utanför poängplats efter det första heatet.

Himlen öppnade upp och regnet öste ner när heat två avgjordes. Tyvärr kraschade Filip Backlund efter en otäck highsider.

- Inget är brutet men jag känner att jag lever. Först tänkte jag att det här blir en fin liten highsider, men när jag insåg att jag fortfarande inte hade landat att det här kommer att göra ont, säger Filip Backlund.

Filips teamkollega Luke Mossey hade en lyckad helg med en pallplats i det första heatet. Teamet har jämfört data mellan förarna och ett av de största prioriteringarna för Quattro Plant Cool Kawasaki är att hjälpa Filip med de problem han upplever.

- Teamet tror väldigt mycket på mig och vi har planerat in en hel del tester där vi ska prova oss fram mellan kommande tävlingar. På vissa områden är jag snabbare än Luke men det är framförallt att jag är så aggressiv med bromsen in i kurvan som gör att tiden mellan avslag och påslag av gasen är för lång. Jag måste vara lite snällare in med bromsen och mer direkt på gasen, säger Filip Backlund som har en testdag inbokad på Mallory Park 5 juli.

Nu börjar en hektisk tid för BSB då det är i princip två veckor mellan resterande deltävlingar denna säsong. Nästa stopp blir Snetterton 8-10 juli.

Quattro Plant Cool Kawasaki föraren Filip Backlund siktar mot starka poäng placeringar på Knockhill den 26e juni, denna helg blir Filips tredje för 2016 i det Brittiska Superbike Mästerskapen.

”The Teacher” som han är känd hos sina fans som, känner sig stark och fullt återställd efter sin tidigare nyckelbensfraktur och siktar på två starka lopp.

Filip som missade den första deltävlingen på Silverstone GP, och därefter fortsatt sin återhämtning på dem två följande loppen, sågs vara tillbaka körandes på sin #99 Kawasaki under onsdagens (15/6) officiella BSB tester på Snetterton 300.

”Jag känner mig nu så nära 100% återställd som jag kan vara,” Filip sa. ”Känslan på Snetterton var riktigt bra, ingen smärta som jag har fått under dem två tidigare loppen. Varvtiderna på testet visade inte hela vår potential, jag vet att vi kan åka betydligt fortare och jag känner mig stark och motiverad inför Knockhill.”

Detta kommer att vara Filips fjärde vistelse till den Skotska banan och hans andra i Superbike klassen. Tekniska problem hindrade Filip ifjol men i hans två tidigare försök har han slutat inom topp 5, vilket visar att Filip har tempot som krävs där.

”Detta blir fjärde året i rad här, Knockhill är en av de mest tekniska banorna vi har i kalendern, vilket sätter extrem press på både föraren och teamet bakom.”

”Jag tycker om banan, den är väldigt krävande men tittar vi bakåt i tiden så har vi gjort bra ifrån oss här. Efter testet på Snetterton där jag kände mig stark och ingen smärta längre när jag kör så ser jag verkligen fram emot Knockhill och få med oss två starka lopp i ryggen.”

Efter att vårt Svenska fotbolls landslag kämpar med att ta sig vidare genom kval gruppen i EM, så hoppas vi nu att Filip kan ge sitt hemland något att le åt på Söndag eftermiddag.

Kvalificeringen för Brittiska Superbike startar på Lördag 16.00, för att sedan dem två loppen körs under Söndagen med start 13.30 för race 1 samt 16.30 för race 2. (Alla tider är lokal tid i England.)

Endast fem veckor efter nyckelbensoperationen var det återigen dags för Quattro Plant Cool Kawasaki-föraren Filip Backlund att gränsla sin Kawasaki ZX10-R.

Denna gång var det dags för årets tredje deltävling i British Superbike på den korta ”Indy-sträckningen” av Brands Hatch. För Filip var det årets andra deltävling då han missade premiären på grund av ett brutet nyckelben.

– Det känns betydligt bättre än på Oulton Park men jag märker att musklerna inte är 100%. Jag är bättre nu under inbromsning men jag orkar inte riktigt med i utgången när jag börjar accelerera, säger Filip Backlund.

Teamet gör ett fantastiskt jobb och hojen fungerar riktigt bra och det är Filip som ska komma tillbaka till körningen och det förtroendet han hade innan kraschen.

– Jag sa det till grabbarna i teamet att jag inte är glad över resultaten men glad för framstegen vi gör och som vi gjorde under hela helgen. Även om de ibland är mindre än jag personligen vill. Det är fortfarande bara fem veckor sedan jag gjorde operationen och nu har jag fem veckors uppehåll till nästa race så jag vet att när jag kommer till Knockhill så kommer jag att vara 100 % ”fit”. Får jag bara tillbaka min styrka så får jag bort en del orosmoment och bara det kommer att göra mycket, säger Filip Backlund.

Filip fick inte med sig några poäng från Brands Hatch Indy då han slutade på en 18:e respektive 17:e plats i tävlingarna. Men det positiva är att han ständigt körde snabbare under helgen och var som snabbast under helgens sista pass, heat två, då han från mitten av racet åkte samma tider som förarna runt topp 10.

Utöver intensiv träning står ett två dagars officiellt test på Snetterton 15-16 juni innan det är dags för årets fjärde deltävling, 22-24 juni på Knockhill.

Bilder av Tim Keeton – Impact Images Photograph

Filip Backlund är revanschsugen men som fortfarande återhämtar sig från sin nyckelbenskada. Backlund har haft tre veckor för att öka sin styrka och kondition efter omkullkörningen i början av april. Han kommer till Brands Hatch med ett fast mål om att ta sina första poäng för säsongen.      

Filip Backlund: ”Jag känner mig verkligen positivt inför helgen på Brands och med nästan tre veckors vila sedan jag senast tävlade, är min axel och nyckelben mycket bättre, även om jag har fortfarande lite arbete att göra med mina ryggmuskler. Jag ska definitivt vara mer konkurrenskraftiga på Brands än jag var på Oulton Park och jag är säker på att jag kommer att kunna kämpa för några bra platser i helgen.” 

Under tre veckor har Filip haft ett intensivt fysprogram för att bygga upp alla sina muskler och återhämta sig så bra som möjligt inför den kommande helgen. Mellan 3-4 olika tränings- och rehab behandlingar per dag har förhoppningsvis gett resultatet för Filip och var han vill vara på Brands Hatch. 

Filip Backlund: ”Mängden träning och olika pass jag har gjort är nu långt mer än jag normalt gör när jag är fullt frisk. Jag starta dagen med mitt första pass klockan 6 på morgonen direkt och kör där sedan pass efter pass till klockan 9-10 på natten. Det har varit några riktigt intensiva veckor. Jag ser verkligen fram emot att se vad vi kan åstadkomma på Brands Hatch i helgen.” 

Ni kan alla följa all live action under helgen på Filips egna sociala medier, Live TV samt på den officiella brittiska Superbike hemsidan.    

Bilder av Tim Keeton – Impact Images Photograph

Efter att ha missat premiärhelgen av British Superbike (BSB) på grund av en nyckelbensskada gjorde Filip Backlund comeback i helgen. Oulton Park stod värd för årets andra tävlingshelg för Quattro Plant Cool Kawasaki förarna Filip Backlund och Luke Mossey.

Fyra år sedan då Filip senast bröt ett nyckelben tog det honom flera månader innan han återigen kunde börja tävla, denna gång gick det endast 3,5 vecka mellan operation och första träningspasset på Oulton Park.

- Sedan operationen har jag gått på olika behandlingar samt tränat i princip från klockan sex på morgonen till åtta på kvällen. Det har varit en otroligt intensiv månad, säger en utmattad Filip Backlund efter sin comeback som dessutom gjordes på kalenderns absolut tuffaste bana där det ständigt svänger eller går upp och ner.

- Jag har byggt upp så mycket inför helgen och kroppen känns helt ok men jag är helt uttömd på energi, säger Filip Backlund som efter tävlingsdagen hade sin första vilodag på länge.

Det blev en 20:e respektive 17:e plats för Filip Backlund i de två heaten. En stark insats med tanke på hur lite styrka Filip har i sitt axelparti. Direkt efter tävlingen besökte Filip sin sjukgymnast för att ändra på träningsschemat under de kommande veckorna inför nästa tävlingshelg.

- Det kändes otroligt kul att få köra igen. Även om det bitvis var frustrerande. Hjärnan ville göra en sak men kroppen orkade inte med. Visst hade jag kunnat köra något snabbare i det andra heatet men jag ville inte riskera en krasch när det ändå inte gällde poängplats. Vi gjorde det vi kom hit för att göra och ser nu fram emot nästa tävlingshelg, säger Filip Backlund.

Tyvärr fick inte Quattro Plant Cool Kawasaki med sig några poäng från helgens BSB tävling då även Luke Mossey var utanför poängplats i heat ett och körde in i depå i det andra heatet med tre varv kvar på heatet.

Helgens tävling var Filips första med sitt nya team och nästa tillfälle blir på Brands Hatch 20-22 maj.

Quattro Plant Cool Kawasaki föraren Filip Backlund genomförde över 50 varv på Oulton Park under det officiella brittiska Superbike testet förra fredagen, vilket var ett enormt lyft för 26-årigen, bara tre veckor efter att ha brutit sitt nyckelben. 

Det svenska roadracing-esset hade visat fin form inför Donington Park incidenten i slutet maj, men är övertygad om att med det stöd av sitt team och ytterligare sjukgymnastik – att det inte kommer att dröja länge innan han är tillbaka och kan utmana toppen igen.

Över telefon när Filip var på väg till ett CryoSpa (is bad) och ytterligare sjukgymnastik tillsammans med sin Quattro Plant Cool Kawasaki teamkamrat, Andy Reid förklarade Backlund:

”Jag är mycket nöjd med testet. Vi ville inte gå dit i första hand för att åka snabba tider men att testa axeln och få mitt förtroende tillbaka, och på dessa punkter, är jag mycket glad med hur körningen gick.

”Smärtan i axeln är inte ett problem alls, vilket är fantastiskt efter bara tre veckor. Vi behöver bara få musklerna att reagera lite bättre, men jag hade en bra dag och känner mig stark efter att ha kört så många varv.

Inför deltävling två och veckans Bank Holiday lopp på Oulton Park i Cheshire, Filip tillade:

”En vecka till med axeln kommer att göra en enorm skillnad, och i en racing situation där både adrenalin och tävlingsinstinkten kommer in, så vet jag att jag kan öka tempot på min Quattro Plant Cool Kawasaki, det är inte ett problem.

”Oulton blir min första tävlings helg för säsongen, medans Luke [Mossey] har redan visat hur bra paketet är på vår ZX-10R, så jag kommer att ta en liknande riktning med chassit och sedan sätta upp mål för den kommande helgen. Det är en steg-för-steg-process, men som sagt, cykeln är bra, och när jag är hundra procent fit så vet jag att jag kan vara tillbaka där jag var tidigare under testerna på Silverstone och Brands Hatch.

För mer information eller copyright fria bilder kontakta:

Russell Lever
ASG PR
Tel: 0044-28 9080 2000
Mob: 0044-77 8828 8901
E-post: rlever@asgireland.com

 

Filip Backlund och Quattro Plant Cool Kawasaki startade de officiella British Superbike (BSB) testerna på Silverstone och Donington Park i toppskiktet.

På Silverstone var endast två förare snabbare än Filip Backlund och det endast med två tiondelar. Världstjärnorna Leon Haslam och Michael Laverty toppade listan från Silverstone med 2,06.182 för den förstnämnda. Filip var 0.223s ifrån på sin tredjeplats där topp tio körde inom åtta tiondelar.

- Vi testade många olika setups och även när jag satte mina snabbare varvtider så hade vi väldigt mycket kvar att ge. Vi hade en stor reserv och äntligen har jag förstått hur teamet vill att jag ska köra hojen, det kändes riktigt bra på Silverstone, säger Filip Backlund.

Två dagar senare startade årets andra officiella testdag på Donington Park där återigen samtliga startande i BSB måste delta. Denna dag började med strul och avslutades med en jobbig krasch med ett brutet nyckelben som följd.

- Första och andra passet hade vi problem med framgaffeln somK-tech lagade inför det tredje. Jag skulle ut på mitt första flygande varv på det mjuka däcket när jag kraschade. Antagligen hade däcken inte nått upp till arbetstemperatur, suckar Filip Backlund som dagarna efter kraschen opererades.

- Vi var med så bra och kände oss riktigt starka. Jag kunde ha kört ännu snabbare på Silverstone som är premiärbanan och på Donington var jag elva av totalt 45 förare, 1,2s efter. Jag skulle ut på det ett snabbt varv och kraschade några kurvor innan mitt första flygande varv, säger Filip Backlund.

I måndags opererades Filip Backlund av doktor David Clark som förstärkte Filips nyckelben med en metallplatta och skruvar. Dr. David Clark har lagt sina helande händer på GP-stjärnor som Cal Crutchlow, Noriyuki Haga och Lowes-bröderna Alex och Sam. Räkna med ett väl utfört arbete.

- Jag ska försöka återhämta mig snabbare genom att sitta i en ”Hyper barrier chamber”, en tryckkammare som ska påskynda läkningsprocessen. Detta används av många idrottare och ett exempel är James Ellison som efter en handoperation som skulle ta en hel säsong att återhämta sig ifrån var tillbaka redan efter en månad, säger Filip Backlund.

På Filip Backlunds agenda står just nu att besöka premiären på Silverstone under en dag och eventuellt vara medkommentator. Därefter är planen att köra nästa officiella testdag, 22 april, på Oulton Park.

Räkna med en stark comeback av Filip Backlund när det är dags för deltävling två 1-2 maj på Oulton Park.

IMG_2665Nu till helgen åker Filip Backlund och Quattro Plant Cool Kawasaki till varmare breddgrader för att börja försäsongsträningarna. Spanien är det absolut populäraste landet att börja träna inför säsongen i, oavsett om det gäller Formel 1, Superbike VM eller British Superbike.

- På måndag börjar vi på Almeria med tre testdagar och därefter blir det fyra dagar på Cartagena. Det ska verkligen bli roligt att få arbeta ihop med mitt nya team och nya ingenjörer, säger Filip Backlund.

Kawasaki har lanserat en helt ny ZX-10R som gjort stora framsteg i både chassi och motor. Quattro Plant Cool Kawasaki har under de senaste månaderna byggt om cyklarna efter reglementets alla regler för att erbjuda sina förare bästa möjliga material.

Ett intensivt testschema står på menyn för Quattro Plant Cool Kawasaki och alla dess förare. Inte mindre än tre olika motorer med olika effektlägen och mappning ska utvärderas och två olika svingar.

- Jag ser verkligen fram emot att testa nya ZX-10R och hur teamet har valt att bygga den. Teamet har fått ut väldigt mycket effekt ur motorerna men troligen kommer vi att gå ner något i effekt för att få bättre körbarhet, säger Filip Backlund.

Många av teamen i BSB har redan börjat testa men i brist på körning på bana har Filip arbetat och tränat hårt. Men han har också hunnit med att besöka MC-mässan i Göteborg med mycket populära och välbesökta föreläsningar om sin satsning.

- Det har varit en intensiv vinter men jag känner mig starkare än någonsin och välkomnar verkligen starten på årets säsong, avslutar Filip Backlund.

Premiärhelgen i BSB körs på Silverstone 8-10 april.

filip-skyltFilip Backlund fortsätter i BSB (British Superbike) nästa år men denna gång med ett nytt team, Quattro Plant Cool Kawasaki.

– Jag bestämde mig redan i somras att om jag skulle fortsätta tävla nästa år skulle det vara med ett mer erfaret team. Därför är jag nu väldigt glad över att ha skrivit på för Quattro Plant Cool Kawasaki som är ett av två team i BSB som officiellt är uppbackade av Kawasaki och kända för att utveckla sina förare, säger Filip Backlund.

Quattro Plant Cool Kawasaki behåller Luke Mossey som nått framgångar i BSB i år men ersätter Howie Mainwaring med Filip Backlund och fortsätter även inom real roadracing (Isle of Man TT mfl.) med James Hillier.

– Vi är välbekanta med Filip Backlund och vet vad han är kapabel till på en Superbike och välkomnar honom till oss. Om vi kan tillgodose Filip med rätt plattform och personal så tror vi att han regelbundet kommer att placera sig inom topp tio och varför inte inom topp sex. Jag är övertygad om att Filip och Luke Mossey kommer att samarbeta väl tillsammans, säger teamägaren Peter Extance.

Teamägaren Peter Extance är även återförsäljare för Kawasaki motorcyklar i Bournemouth i södra England. Själva racingteamet är baserat i Midland-området, ungefär 30 minuters bilfärd från Filips bostad.

– Mycket handlar om att bygga upp tillit och lära känna mina nya teamkollegor. Jag och Luke Mossey kommer att dela på en chefsingenjör, en fjädringstekniker och utöver det så har vi varsin datatekniker, chefsmekaniker och mekaniker. Jag känner mig redan varmt välkommen i teamet som ska förse mig med en cross så jag kan hålla uppe ångan i vinter, säger Filip Backlund.

Det är Filip Backlunds många partners som har gjort denna satsning möjlig. Utöver att köra fort på en racingbana så måste dagens roadracingförare även vara entrepenörer som kan behålla förtroendet hos gamla partners och även locka till sig nya.

– Merparten av mina partners har jag jobbat med 5-15 år med, vilket jag är väldigt glad och stolt över, säger Filip Backlund.

2015 var ett intensivt år för Filip Backlund som utöver att bygga bo i ett nytt land har kört sin första hela säsong i en ny serie med ett nytt team.

– Nu har vi kommit tillrätta i England och har en säsongs erfarenhet av BSB. Målet för 2016 är helt klart att köra inom topp tio i varje heat, avslutar Filip Backlund.

Sida 2 av 1012345...10...Sista »