Följ min resa i British Superbike, Världens tuffaste nationella RR mästerskap!

Nyheter

brands-final-3

Finalen i det brittiska mästerskapet avgjordes på Brands Hatch med tre heat. Anilve Hire TAG Racing Kawasaki och Filip Backlund har därmed hunnit avverka tolv tävlingshelger och totalt 26 heat!

– Resultatmässigt så var vi inte där vi ville vara. Men överlag har finalhelgen varit fantastisk på många sätt. Det var en actionspäckad helgmed mycket publik, svenska fans och sponsorer på plats. Jag hann också med en rad möten med fokus på 2016, säger Filip Backlund.

Under ”Pitwalken”, då fansen får chansen att träffa förarna, var det extremt välpackat med folk som alla ville ha autografer. Filips penna fick gå varm vilket var en bra uppvärmning inför söndagens två heat.

– Vi började helgen bra med en sjätte plats i första träningen i blött. Trots att hojen inte var riktigt där jag ville ha den. Andra träningen bestod av mycket tekniska problem och jag kom ut först mot slutet. Det var först till söndagens sista heat som hojen kändes ok. Inte för att jag körde särskilt mycket snabbare än tidigare utan främst för att varvtiderna var mer konsekventa och jag kunde fightas med en grupp förare vilket var underhållande, säger Filip.

Under hela säsongen har Filip och teamet kämpat med att bygga upp känslan för hojen. Troligen är det en kombination av att svensken kör sin första hela säsong i den otroligt tuffa klassen och att teamet är relativt nya som resultaten inte alltid varit det som man på förhand satt upp som mål.

– Som ny förare hade jag självklart gynnats av att köra för ett av de större teamen och mitt team hade säkerligen gynnats av en mer erfaren förare för att nå dit de vill. Vi vinner och vi förlorar tillsammans så helt klart är det en kombination, säger Filip.

Nu blickar svensken mot 2016 och ser fram emot en ny säsong i England.  Redan kommande månad hoppas Filip presentera sina planer.

– Imorgon börjar en två veckor lång resa för mig med besök i Tyskland och Sverige med mina sponsorer för att planera 2016 med både tävlingar och de bandagar vi arrangerar i Sverige. Till nästa år ska vi höja oss och börja leverera på allvar, avslutar Filip Backlund.

brands-final-8brands-final-2

Filip Backlund och Anvil Hire TAG Racing Kawasaki teamet jobbar hårt för att ta sig ur den svacka de befinner sig i just nu. När årets tionde deltävling avgjordes i det British Superbike (BSB) på holländska Assen var det en mycket viktig del som fattades, inkörda poäng.

– Två av tre punkter var ”tio-poängare” under helgen. Jag hade otroligt många fans och publik på plats som köade långt för att få autografer och som faktiskt även gav mig presenter och lyckönskningar. Så PR-biten och hur vi integrera med fansen fungerar riktigt bra. Vi hade också en del sponsorer som var på plats och var mycket nöjda med oss. Men det räcker inte med två ”tio-poängare” när den tredje biten inte fungerade riktigt, racingen, säger Filip Backlund.

Under fredagens träningar kämpade teamet med att få till cykeln och gick mer åt rätt håll inför lördagen, dessvärre kapade man inte lika mycket tid som i förhållande till de övriga teamen och Filip fick nöja sig med 20:e startruta inför söndagens tävlingar.

– Det positiva vi kan ta med oss från första heatet är att vi kunde hålla samma tempo från start till mål, men dessvärre var de jag vill tävla mot något snabbare i början av racet i förhållande till mig, säger Filip Backlund som gick i mål på en 18:e plats.

Filip kom iväg bra i det andra heatet på en upptorkande bana och var tidvis snabbast på banan och var på väg ikapp en klunga med förare framför sig. Tyvärr tog han i lite för mycket i ett parti och körde av, och fick därefter lov att kämpa sin väg upp från sista plats till 20:e över mål.

– För stunden känns det lite tråkigt. Jag har själv så mycket mer att ge men det är frustrerande att inte få ut resultaten på banan. Vi jobbar hårt och varje gång jag åker ut ger jag mitt allt men känner att vi för stunden inte har balansen i cykeln så att jag kan ta i ordentligt. Vi har en bra hoj och vi måste som team förstå hur vi ska ställa in den för att kunna åka fort på den. Vi har två helger kvar och vi ska göra allt vad vi kan för att göra ett så bra jobb som det bara går. Det hade varit otroligt kul att få avsluta säsongen med tre ”tio-poängare”, avslutar Filip med revansch i blicken.

Josh Brookes vann båda heaten på Assen och leder nu mästerskapet med 28 poäng ner till Shane Byrne och hela 41 poäng ner till James Ellison.

Nästa deltävling körs på Silverstone första helgen i oktober. En bana som Filip trivs mycket bra på och har många fina minnen från under sin tid då han tävlade i supportklassen Superstock 1000.

Filip Backlund slog sig återigen in på poängplats på Oulton Park med sin Anvil Hire TAG Racing Kawasaki. Teamet var revanschsugna efter nollning på Cadwell Park och lyckades ta tre nya poäng under helgens tävlingar på Oulton Park.

Det kördes tre heat denna helg och det var i lördagens heat som Filip körde in på en 13:e plats och var tre sekunder ifrån en topp-tio-placering. Söndagens två heat var han nära på att ta ytterligare poäng men fick nöja sig med 16:e respektive 18:e.

– Som tävlingsmänniska så vill jag slåss uppe i toppen och vinna tävlingar. Men det känns bra att vi har tagit ett steg i rätt riktning nu och återigen halverat avståndet till toppen, säger Filip Backlund.

– Jag vet att vi ska kunna prestera betydligt bättre än så men vi har kommit in i en svacka som vi kämpar för att ta oss ur. Det känns bra med nya poäng och att vi är på rätt väg men nu behöver vi sätta oss ner och fundera på vad och hur vi ska göra för att närma oss toppen ytterligare, säger Filip Backlund.

Nästa deltävling körs på holländska Assen 18-20 september, en bana som Filip trivs mycket bra på. Ifjol debuterade Filip i BSB på Assen och var direkt med och slogs i den absoluta toppen då han körde för seger i regnet.

R09 Oulton Park TAG 06-09-15 068

Sveriges roadracingstjärna Filip Backlund som tävlar i det Brittiska Superbike mästerskapet har under säsongen stundtals visat sin kapacitet som förare och tagit fina placeringar. Dock så har även Filip och teamet Anvil Hire TAG Racing Kawasaki haft svårt att vara konsekventa inom topp 10, vilket dem nu satsar på att ändra inför dem fyra sista tävlingshelgerna. 

Nästkommande tävlingshelg körs på Oulton Park i Nordvästra England. Filip och BSB har tidigare i år haft en deltävling just här och Filip med sitt team gjorde fina framsteg och kunde vara med och slåss om poängplaceringar. Filip hoppas nu på att teamet och han ska kunna dra nytta av den lärdom och kunskap dem har funnit sedan dess och komma ut direkt på första träningen starkare än dem avslutade där sist.

– Tittar vi på dem fyra helger som återstår så ser jag verkligen fram emot det. Närmast är Oulton Park och i och med att vi har kört en deltävling här tidigare i år så har vi ett starkare utgångsläge direkt från start. Jag vet att både jag som förare och vi som team har kapaciteten att kämpa om topp tio placeringar och även in mot topp fem så nu ska vi bita ihop och göra ett starkt avslut på 2015 års säsong, säger Filip Backlund.

Sedan senaste deltävlingen på Cadwell Park har Filip haft ett hektiskt schema. På måndagen efter deltävlingen flög Filip hem till Sverige för att tillsammans med sitt team arrangera dem två sista dagarna av Filip Backlund Trackdays, utbildningsdagar för motorcyklister. Två fina dagar genomfördes på Karlskoga Motorstadion och nu siktar Filip och hans team på 2016 och ytterligare jobba vidare mot att hjälpa Sveriges motorcyklister att bli säkrare förare, både på och av banan.

Ni kan alla följa Filip och teamets framfart under Brands Hatch helgen på Filips egna medier, British Superbike samt Live TV.

Filips medier:
Internet: www.filipbacklund.se
Facebook: filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: filipbacklund14
Youtube: FilipBacklund
Live uppdateringar samt Live-timing:
www.britishsuperbike.com

TV-tider Eurosport:

Filips tider för helgen ser ut som följande,

Fredag 21/8
FP1 – 10.15-11.00
FP2 – 15.05-15.50

Lördag 22/8
FP3 – 09.40-10.25
Q – 12.25-13.20
R1 – 16.30 start

Söndag 23/8
WU – 12.00-12.10
R2 – 13.20 start
R3 – 16.15 start

*FP – Free Practice – *Q – qualifying – *WU – Warm Up – *R – Race
Tiderna är enligt Brittisk tid

Vi vill även passa på att presentera helgens Exclusive Race Partner.
259950-2297873-982849

Jag har under många år samarbetat tillsammans med Grevens Racing Adventure där jag under höst och vår säsongen arrangerar min egen Racing School. I oktober månad så är det dags igen då Grevens Racing Adventure beger sig till MotoGP banan Aragon.

Vill även ni förlänga er motorcykelsäsong något extra och avsluta med ett minne inför den långa vintern, så tycker jag absolut att ni ska kontakta Jan Greven för mer information. Jag vet också att det finns enbart två platser kvar till Aragon resan så skynda er om intresset väcks nu.

Vi har vid ett antal tidigare tillfällen haft möjligheten att arrangera min Racing School, vilket alltid är väldigt uppskattat samt blir fullbokat på kort tid, vilket alltid är roligt.

Min Racing School är för samtliga nivåer av förare, om du är ny på bankörning och bara vill bli en säkrare förare till den mer erfarna tävlingsföraren.

Jag kommer finnas med på plats från och med Tisdag-Fredag för att köra Racing School och kommer under dessa dagar ta mig an 8st kunder under fyra dagar. Där kommer vi tillsammans gå igenom grunderna I bankörning, vi kommer gå in på körteknik med inbromsning, kurvtagning och även går in på en mot en körning samt filma för att ge er den rätta feedbacken.

Kostnad för fyra dagars Racing School tillsammans med mig är 3500:- per person och anmälan görs direkt till min mail på filip@backlundracing.se

För er som är intresserade, passa på att boka upp er för att säkra en plats så snart som möjligt.

Mer information kan även finnas I medskickat infoblad, vid övriga frågor och funderingar så är det bara att skicka mig ett mail.

Hade toppen tills vidare,

Mvh

Filip Backlund

Det har börjat lossna rejält för Filip Backlund som i årets sjunde runda av det Brittiska Superbikemästerskapet plockade poäng i de bägge heaten på Thruxton. Thruxton är en bana som Filip stortrivs på och framför allt har Filip imponerat stort med sitt racetempo under helgen men dessvärre har han hämmats av sina starter.

När helgens tre träningar avverkats hade Filip och hans team, Anvil Hire TAG Racing Kawasaki, en bra känsla inför kvalet och kände smaken av topp tio placeringar.

– Det var så otroligt tätt i kvalet. I Q1 kvar vi över 20 förare inom en halv sekund så det kändes bra att vara tredje snabbast. Vi visste att alla skulle ladda lite extra i Q2 och tyvärr var vi på fel sida om tiondelen och tog oss inte vidare till Q3, säger Filip Backlund som slogs ut ur Q2 ihop med många andra namnkunniga förare så som regerande mästaren Shane Byrne.

– Det positiva var att jag körde de varvtiderna helt själv. På Thruxton kan man tjäna flera tiondelar på att slipstreama (åka tätt bakom en annan
förare) så jag visste att vi hade ett bra tempo över många varv inför racet, fortsätter Filip som kvalade in på en 15:e plats.

Dessvärre gjorde Filip en mindre lyckad start och tappade många platser i det första heatet. Han borrade ner huvudet bakom kåpglaset och fokuserade på uppgiften och lyckades köra upp sig till en elfte plats och plocka fem poäng. Några platser fick han till skänks då förare framför kraschade men Filip lyckades sätta racets tionde snabbaste varvtid och fick därmed startruta tio i det andra heatet som en bekräftelse på att han hör hemma i topp tio.

– I det andra heatet kom jag iväg helt ok och tog mig upp till en åttonde ganska omgående. Det var synd att John Hopkins kraschade då Christian Iddon tvärnitade framför mig och jag körde in i hans bakdäck och ljuddämpare. I själva incidenten tappade jag bara en plats men i kurvan därefter bromsade jag på mig och tappade många fler. Jag hade kört sönder framskärm och kåpglas men det jobbigaste var att ena framskivan var lite skev, säger Filip som ständigt fick pumpa upp trycket i frambromsarna för att kunna bromsa in i kurvorna.

– Det var väldigt spännande minst sagt att bromsa hårt från över 300 km/h efter den incidenten. Det var väldigt synd då jag innan incidenten låg åtta och hade kunnat ta några platser till, säger Filip som tappade många platser och till slut körde in på en 14:e och kunde rädda två poäng.

Att träna på starter står på schemat återigen för Filip inför nästa deltävling. Det räcker inte att hålla ett racetempo som räcker till topp fem om man tappar två tre sekunder i starten till täten.

– Realistiskt så är vårt mål nu att vara inom topp tio. Kommer jag topp fem så kommer det att kännas som en seger med tanke på att vi är ett litet team jämfört med de stora med deras resurser, så vi slåss alltid från underläge, avslutar Filip Backlund som ser fram emot nästa deltävling om tre veckor på Cadwell Park.

thruxton2

R06-Brands-Hatch-TAG-19-07-15-090

British Superbike deltävlingen på Brands Hatch blev långt ifrån vad
svenska roadracingstjärnan Filip Backlund hade hoppats på. Förvisso kan
Filip lägga till ytterligare en poäng till skörden men enstaka poäng är
långt under radarn för Anvil Hire TAG Racing Kawasaki föraren.

Det är sällan Filip kör helgens snabbaste varvtid redan under träning ett
då den vanliga utvecklingen är att köra fortare under helgens gång.

– Känslan var riktigt bra och jag kunde hålla ett bra tempo utan att behöva
ta i särskilt mycket. Men tyvärr kraschade jag hårt efter att ha gjort en
highsider ut ur kurva tre. Men nu ser det iallafall jämnt ut med blåmärken
runt höften, skrattar Filip Backlund som alltid försöker tänka positivt och
syftar på att han landade hårt på vänster sida av höften, förra
deltävlingen på Knockhill färgade han höger sida gul och blå.

Filips tjänstevapen demolerades fullständigt och därmed missade han
fredagens andra friträning. Meaknikerna arbetade hela natten och Filip hade
en hel cykel till förfogande inför träning tre på lördagen. Dessvärre med
en ram från en originalcykel.

– Våra ramar är ombyggda och förstärkta så det är stor skillnad mot en
original och det märktes verkligen då vi hade svårt att hitta
inställningar. Det fick bli en kompromiss då vi försökte göra det bästa med
det material vi hade men jag fick aldrig till känslan för cykel, säger
Filip.

En tuff lördag senare med träning och kval hittade vi Filip först på en
26:e startruta och därmed såg det ut att bli en tuff racedag. Teamets
målsättning för Filip var att få med sig två poäng från tävlingarna och
heat ett lyckades Filip knipa sista poängplatsen, 15:e, med endast två
tiondelar tillgodo på Ryuichi Kiyonari.

– Tyvärr blev det inga poäng i heat två. Jag körde ikapp en klunga med
förare men när Chris Walker sköt motorn sprutade det ut olja och Howie
Mainwaring Smart slog av på tempot rejält och det gjorde jag också. Då
tappade vi på klungan framför och jag fick svårt att ta mig in på
poängplats, säger Filip som avslutade racet på en 16:e plats efter att ha
gått om Mainwaring.

När halva säsongen i British Superbike har avverkats har Filip samlat ihop
nio poäng. Mer förväntar han sig dock att köra ihop under nästa deltävling
på Thurxton första helgen i augusti, en riktigt snabb bana som Filip trivs
väldigt bra på.

oulton-bannerUtan att ha testat på Oulton Park tidigare i år begav sig Anvile Hire TAG Racing Kawasaki teamet till banan för att utmana i British Superbike med Filip Backlund, Richard Cooper och Shaun Winfield.

- Vi visste att vi inte skulle ha en lätt första dag men med tanke på förutsättningarna så är jag nöjd. Det gick bra i torrt och jag kände mig bekväm i blött i den andra träningen, säger Filip Backlund.

Filip förbättrade sig över en sekund från fredagen till lördagen och tiden räckte till en 19:e startruta i det första heatet.

R03 Oulton Park TAG 03-05-15 003- Jag kom iväg så där i starten och redan på det första varvet fick jag köra ut i gräset för att undvika en stor krasch in i den andra chikanen. Jag var verkligen tvärsist men körde upp mig till en 18:e plats innan jag tvingades bryta med en rasad motor, säger en besviken Filip vars bästa tid räckte till en 20:e startplats i heat två.

Teamet gjorde ett utomordentligt arbete med att byta motorn under 90 minuter och med fem minuter tillgodo kunde Filip rulla ut på startplattan samtidigt som mekanikerna fick vänta med att hämta andan tills efter måndagens andra heat.

- Jag kom iväg helt ok och började köra om folk och hade ett jäkligt bra tempo men tyvärr fick jag nöja mig med att se på när Christian Iddon (Bennetts Suzuki) knep den sista poängplatsen mitt framför nästan på mig, säger Filip Backlund som var en tiondel ifrån 15:e platsen och blott fem sekunder ifrån sjätte plats.

Teamet jobbar just nu med att öka körbarheten i motorn då det fattas lite ”vrid” i motorn. Chassit rapporterar Filip att de gjort stora framsteg med. När endast fem sekunder skiljer elva förare åt mellan sjätte till 16:e plats gäller det att ha marginalerna på sin sida!

- Jag kan åka fort in och i kurvorna men ut kommer jag inte som jag vill. Vi har alla tre samma problem i teamet så jag hoppas att vi kan ordna till det hyfsat under de sex veckorna vi har på oss till nästa deltävling, avslutar Filip Backlund.

Nästa deltävling körs på Snetterton 19-21 juni.

Backlund_OultonPark2015_640x360Efter en något motig inledning på Filip Backlunds tävlings säsong i Brittiska Superbike mästerskapen så är han ivrig att få köra till sig sina första poäng för säsongen.

Sedan Brands Hatch för cirka 2 veckor sedan så har Filip och teamet jobbat ytterligare för att utveckla motorcyklarna och ta ikapp försprånget mot dem övriga topp teamen dem har framför sig i mästerskapet.

- Brands Hatch helgen var surt för oss med dem tekniska problem vi fick innan första loppet. Vi visste att vi hade tempo för att kunna ligga runt 10-15e plats så att det inträffade var tråkigt, men också en del av racing. säger Filip Backlund.

Teamet har fått ytterligare nya delar för motorcyklarna inför den tredje deltävlingen på Oulton Park. Dessa delar ska tydligen ge upp emot några tiondelar per varv om teamet kan finjustera allting innan tävlingshelgen.

- Om allt går enligt planerna så kommer vi att göra ett test på onsdagen innan Oulton Park tävlingen för att se att dem nya delarna fungerar som vi vill. Därefter kommer vi ta ett beslut hur vi kommer att lägga upp helgen på Oulton Park. säger Filip Backlund.

Tävlingshelgen körs över en sådan ”bank holiday” i England. Tävlingen körs då från och med lördag till måndag istället för fredag till söndag som normalt körs. Oulton Parks tävlingar brukar oftast ligga på en sådan bank holiday och uppskattas enormt av den publik som kommer.

Oulton Park ligger fint beläget i nordvästra England och drar upp emot 80.000 åskådare. Vi ser fram emot en fantastisk tävlingshelg och önskar Filip och teamet Anvil Hire TAG Racing Kawasaki all lycka, nu kör vi!

Ni kan alla följa Filip och teamets framfart under Brands Hatch helgen på Filips egna medier, British Superbike samt Live TV.

Filips medier:
Internet: www.filipbacklund.se
Facebook: filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: filipbacklund14
Youtube: FilipBacklund
Live uppdateringar samt Live-timing:
www.britishsuperbike.com

MVH
Backlund Racing

R02 Brands TAG 18-04-15 003Årets andra tävlingshelg på British Superbike avgjordes på den extremt korta och snabba Brands Hatch Indy banan som mäter knappt två kilometer i längd. Anvil Hire TAG Racing Kawasaki föraren Filip Backlund hade en motig
fredag då han inledde med 26:e snabbaste tid bland 34 förare. Under fredagens andra träning byggde Filip upp mer tempo och var nu 17:e snabbast och endast 0,7 sekund ifrån toppen!

Lördagen började bra för Filip som var 14:e snabbast men fortfarande kände Filip att det borde gå att skruva upp tempot ytterligare. Dessvärre var kvalet ett av de hårdaste på länge med 20 förare inom sju tiondelar! Filip kvalade in på en 20:e plats och var laddad inför att ta årets första poäng i mästerskapet under söndagen.

- Dessvärre fick jag tekniska problem med hojen under det första racet så jag fick bryta, säger Filip Backlund besviket.

Då startuppställningen i det andra racet baseras på förarnas bästa varvtider från det första såg det mörkt ut för Filip Backlund som fick starta absolut sist, från 34:e startruta, då han inte lyckades sätta någon vettig varvtid på grund av de tekniska problemen! Filip körde upp sig 12 platser och var 22:a i mål men klart besviken på helgen.

- Jag hade tempo som hade räckt till en 10-15:e plats i det andra heatet. Självklart är jag besviken men som vanligt så försöker jag lära mig av mina motgångar och gå vidare, säger Filip Backlund som noterade tider som var endast en tiondel ifrån förarna som gick i mål inom topp tio.

Filips teamkollegor Richard Cooper och Shaun Winfield körde in på elfte och femtonde plats respektive 21:a och 29:e plats. Därmed är Cooper fortfarande den enda i teamet som tagit poäng i årets mästerskap.

Nästa tillfälle för Filip att ta sin revansch är på Oulton Park 2-4 maj då Anvil Hire TAG Racing Kawasaki kommer att lägga in ytterligare en stöt för att utveckla cykeln till att kunna utmana inom topp tio.

Sida 3 av 1012345...10...Sista »