Följ min resa i British Superbike, Världens tuffaste nationella RR mästerskap!

Nyheter

Efter en tuff premiärhelg för Filip Backlund och hans team Anvil Hire TAG Racing Kawasaki så beger de sig nu till Brands Hatch för rond två i det Brittiska Superbike mästerskapet.

Sedan premiärhelgen på Donington Park så har både teamet och Filip jobbat hårt på att ta igen det avstånd de hade mot toppteamen. Ett test har genomförts och förbättringar har gjorts på vissa områden där dem tidigare har tappat fart.

- Ett av dem stora problemen under premiärhelgen var hur vi fick ur effekten på motorcyklarna när vi väl var ute på banan och körde. Det kom så pass mycket effekt att vi bara sladdade och inte kom iväg framåt och fick med oss farten. Under testet så testade vi en hel del olika mappar för att förändra motorkaraktären och på så sätt få med oss mer fart, vilket vi direkt kunde se. Säger Filip Backlund.

Brands Hatch Indy som mästerskapet nu beger sig till är en bana som Filip presterat starkt på tidigare. En andra samt fjärde plats talar sitt tydliga språk, då i Superstock klassen och nu i Superbike. Aldrig tidigare har British Superbike varit så tufft som det är under 2015 men Filip och hans team har sitt mål om att ta sig vidare till ”The Showdown” där topp 6 i mästerskapet inför dem tre sista tävlingshelgerna kan göra upp om det slutliga guldet.

Ni kan alla följa Filip och teamets framfart under Brands Hatch helgen på Filips egna medier, British Superbike samt Live TV.

Filips medier:
Internet: www.filipbacklund.se
Facebook: filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: filipbacklund14
Youtube: FilipBacklund
Live uppdateringar samt Live-timing:
www.britishsuperbike.com

R01 Donington Redline TAG 06-04-15 023Årets British Superbike säsong är nu officiellt igång då premiären kördes under påskhelgen på Donington Park i England. Filip Backlund fick en tuff start på säsongen med placeringar utanför topp 20 i träning och kval.

- Vi har helt klart haft en tuff inledning på säsongen. Teamet har till i år bytt fjädringen till Bitubo och vi hade ingen gammal data att tillgå. Under testerna provade vi extremt mycket men vi kan nog erkänna att antalet testdagar vi genomförde var för få, säger Filip Backlund.

Med 34 förare till start fick endast topp 30 vara med och kvala. Filip fick nöja sig med 25:e startruta och var 1,9 sekund ifrån snabbaste varvtid. När toppförarna förbättrade sina varvtider från träningar till kval körde Filip något långsammare under kvalet, mot vad han gjort under den sista träningen. Inför måndagens första heat gjorde teamet stora förändringar på hojen i hopp om att hitta rätt inställningar för Filip.

- I början av racet hade jag lite problem men ju mer bränsle vi gjorde av med ju bättre gick det. Andra halvan av racet körde jag riktigt bra tider men det räckte inte hela vägen till poäng tyvärr, säger Filip.

Filips ”racetempo” var riktigt bra då han noterade 0,5 sekund snabbare varvtider som bäst under racet som han gjorde under kvalet. Liknande tider som förare inom topp tio gjorde. I vanliga fall brukar det vara tvärtom, att man kör sina bästa varvtider under kvalet då cykeln är riktigt lätt och förberedd för riktigt snabba varv. I mål passerade Filip som 17:e man, endast fyra tiondelar ifrån poängplats och 1,7sekund ifrån tolfte plats. Något som bevisar hur otroligt tufft och tätt det är i år i British Superbike! Filips teamkollega körde endast en tiondel snabbare över sitt bästa varvtid i racet än Filip men lyckades ändå knipa en tionde plats i racet. I heat två fick han nöja sig med 17:e plats.

- I race två var jag taggad men jag kraschade redan på det andra varvet. Det är inte alltid lätt att häva en sladd när man har en best på 220 bakhjulshästar och ingen tractioncontrol. Men vi får lära oss av helgen och ta med oss de bitar som var positiva. De första tävlingshelgerna är det väldigt tätt emellan så vi får se de som en förlängd försäsongstest och utveckla vidare hojen, avslutar Filip.

Filips andra teamkollega i Anvil Hire TAG Racing Kawasaki, Shaun Winfield, slutade heat ett på 21:a plats och heat två på 25:e plats. Cooper leder därmed den inbördes teamcupen men räkna med att Filip kommer att göra allt i sin makt för att utmana den mer rutinerade Cooper i nästa deltävling!

Nästa deltävling går av stapeln 17-19 april på Brands Hatch Indy.  

Backlund      _premiär2015_640x360Under torsdagen den 26e mars genomfördes det sista testet inför premiärhelgen på Donington Park. Det officiella BSB-testet kördes på Donington Park där samtliga förare samt team måste delta. 

Dagen skiftade mellan regn och delvis sol och under större delen av förmiddagen genomfördes inte många varv runt Donington Park.

I ett upptorkande lunchpass så började det hända mer action ute på banan och Filip med sitt team Anvil Hire TAG Racing Kawasaki beslutade att åka ut. Tre lugna varv åkte Filip innan han var tvungen att åka i depå på grund av tekniska problem med motorcykeln.

Bränslepumpen fungerade inte som den ska så Filips motorcykel fick inget bränsle och därför orsakade problem.

Inför det tredje och sista test passet så hade banan torkat upp och alla förarna kunde bege sig ut på banan för att testa. Filip kom ut på banan men märkte genast att inställningarna som satt i motorcykeln inte fungerade.

Filip var inne en stor del av passet för att ändra på chassit. Förändringarna gjorde en liten förbättring men fortfarande så fungerade inte cykeln som Filip ville. Filip kom in i depå för att justera vidare och när teamet gjort färdigt alla förändringar fanns det tyvärr ingen tid kvar på banan.

– Det var tråkigt att vår sista testdag innan premiären hade sådant skiftande väder att vi egentligen enbart fick ett pass som var i torra förhållanden där vi kunde få information ifrån. Samtidigt som att vi hade en del problem och förändringar som behövdes göras så fick jag inte så mycket tid på banan som jag hade hoppats på. Den positiva delen är att vi fick med oss en hel del info och data som är värt mycket inför nästa helg där vi har en bra plan för. – säger Filip Backlund.

Med mindre än en vecka kvar till premiärloppet för 2015 så gör Filip och sitt team dem sista förberedelserna. Premiärhelgen som är över påsk körs mellan lördag-måndag. Ni kan alla följa Filip och TAG Racing live via internet samt TV och självklart via Filips egna medier.

Filips medier
Internet: www.filipbacklund.se
Facebook: https://www.facebook.com/filipbacklund14?fref=ts
Twitter:filip_backlund
Instagram: filipbacklund14
Youtube: Filip Backlun

Live uppdateringar samt Live tidtagning via internet: 
www.britishsuperbike.com
TV tider via Eurosport: måndag 19.00

Till er alla, ha en riktigt fin Racinghelg!
Mvh
Backlund Racing

Filip Backlund har gjort sina första tester för TAG Racingbild

I södra Spanien på Jerez banan fick Filip känna på sitt nya vapen inför den kommande tävlingssäsongen i England. Tre dagars test genomfördes i kanon förhållanden. 

Teamet har gjort många nya uppdateringar på motorcyklarna inför årets säsong och därför testades det väldigt mycket med olika setuper för att se hur motorcyklarna reagerade. Mot slutet av dag tre så hade teamet funnit en bra grundsetup att åka hem till England med.

”Det kändes helt otroligt att få åka ut på banan för första gången på mitt nya vapen. Känslan i chassit, motoreffekten, bromsarna, allt var bara helt otroligt. Hela teamet har jobbat stenhårt under dessa dagar så en enorm eloge till dem. Vi har fått med oss många svar på frågetecken som vi hade innan. Jag åker hem med ett leende på läpparna och ser fram emot det officiella BSB testet på Donington Pak den 26/3.” Säger Filip.

Donington Park är teamets hemma bana och har sin workshop endast ett par mil därifrån. Nu i dagarna så beger sig teamet hemåt mot England för att gå igenom all data och förbereda sig inför kommande test på Donington Park och premiär racet på just Donington Park mellan 4-6/4.

Här nedan kan ni njuta av lite bilder från Jerez samt en kort video när Filip kör sin TAG Racing Kawasaki runt Jerez.

Tills vidare önskar vi er en trevlig tid och på återseende.

Mvh
Filip Backlund
Backlund Racing

11076012_10204703045910277_1161272968_n

bild 5

 

 

 

 

Hejsan alla kära vänner!

Tiden går så otroligt fort, vi går mot allt ljusare och varmare tider för var dag som går. Det är otroligt vad lite ljus på dagarna kan göra i form av energinivåer i kroppen.

Även här går tiden fort. Jag vill genom detta brev ge er en liten uppdatering vad som hänt sedan sist. Resan över till England för att möta det nya teamet, se mitt nya vapen inför årets säsong, hitta ett boende, kommande tester i Spanien och mer där till.

I slutet av Januari så tog jag mig över till England för att äntligen få träffa det nya teamet jag ska tävla för i år, TAG Racing. När jag väl kom på plats och fick först se deras verkstäder, höra historierna bakom allting, hur dem jobbar framåt så har jag blivit ännu mer imponerad av detta team. Dem gör ett otroligt jobb och har en väldig kompetens inom sina murar.

Som jag nämnt tidigare så har jag gjort valet att flytta över till England för att få ännu mer kvalitet inför kommande tävlingssäsong. Från början så trodde jag inte att det kunde vara så svårt att flytta/byta land. Men det är inte så enkelt som man kan tro. Alltifrån att få hyra ett boende, ordna med telefoni till andra vardagliga saker för att få livet att gå runt är svårt och det tar en otroligt lång tid med papper, referenser och intyg som ska godkännas. Nu har äntligen bitar börja falla på plats och vi kan snart boa in oss för att få igång allting ordentligt.

Den fysiska träningen har gått väldigt bra under vintermånaderna. Efter fjolårets test av få köra i Superbike klassen så insåg jag då att jag behöver mer muskelmassa för att kunna orka köra dem mer fysiskt krävande motorcyklarna. Vi har då lagt om träningsupplägget i vinter där målet var att jag skulle lägga på mig ett antal kilo till i ren muskelmassa. Från mina 68kg upp till 71-72kg när denna säsongen nu drar igång. Muskelmassan har jag lagt på mig och blir starkare för var pass som körs. Vi har även lagt in hel del cirkelträningen men med mycket styrka, fart och hög puls vilket har gett ett väldigt bra resultat även där med att fortfarande kunna bibehålla en hög konditionsnivå vilket jag också behöver när jag är där ute på banan.

Det som jag nu ligger om nätterna och räknar ner till är att äntligen få testa mitt nya vapen. Mellan den 13-15/3 så är jag och teamet nere i södra Spanien på Jerez banan för att där få tre dagars testande. Vi har ett full späckat schema framför oss med många olika komponenter att testa innan vi den 16/3 kan bege oss hem mot England för att utvärdera och förberedda oss ytterligare inför det sista testet innan premiärskottet går av på Donington Park mellan 4-6/4.

Vi kommer även i år att jobba ännu mera med videoklipp och highlights filmer från banorna runt om. Jag märker att det är många av er som gillar filmerna vi slänger upp, även om det ibland bara är några ord om hur dagen gått till när jag är ute på banan och kör.

Jag kommer att konstant uppdatera er nere från Spanien för att låta er följa med under dem första dagarna på skönheten! ☺

Tills vidare vill jag önska er en fantastisk tid och på återseende.

Mvh

Filip Backlund
Backlund Racing

 

Round 04 - Knockhill27-28-29 June 2014Knockhill - Dunfirmline - ScotlandAnvil Hire TAG Racing har signerat tre förare för 2015 års MCE Brtish Superbike Championship och den flerfaldige SM-mästaren Filip Backlund är en utav de som får en Kawasaki ZX-10R som sitt arbetsredskap. Filip får sällskap av team kollegorna Richard Cooper och Shaun Winfield.

Den högt rankade föraren Filip Backlund ansluter sig till teamet efter att ha gjort sin BSB-debut under de fyra avslutande helgerna under fjolårets säsong då hans bästa resultat var en nionde plats på en Yamaha R1. Han fick mycket uppmärksamhet redan under sin andra helg då han var uppe på en andra plats på holländska Assen med svåra upptorkande förhållanden på banan, tills kraschen dessvärre var ett faktum.

Anvil Hire TAG Racing teamet kommer att åka ner till spanska Jerez i mars för att börja sina försäsongstester och göra sig klara för premiärhelgen 4-6 april på sin hemmabana Donington Park.

Filip Backlund:

- Jag är väldigt glad över att få ansluta mig till Anvil Hire TAG Racing team. De har haft en väldigt imponerande debutsäsong, särskilt med Richard under det första halvåret och jag är säker på att de kommer att vara ännu starkare med den erfarenheten bakom sig.

- Det var en bra erfarenhet för mig att klassa upp mig till BSB ifjol och den kunskapen kommer att hjälpa mig under min första fulla säsong i klassen. Efter att ha varit baserad i Sverige tidigare så kommer jag och min flickvän att flytta till England i slutet av månaden, vilket kommer att hjälpa mig att fokusera mer på min racing. Vår målsättning är att ta oss till ”The Showdown”* i år. Jag tävlar för att vinna och för att placera mig på podiet, som vanligt är det mitt mål.

Rob Winfield, teamägare:

- Vi är mycket glada att få välkomna Filip till teamet och även att ha tillbaka Richard och Shaun med oss till vad som är vår andra säsong i klassen. Cooper skadade sig olyckligt ifjol, precis efter att vi tagit en pallplats och att få tillbaka honom på hojen har varit en prioritet för oss.

- Filip är en väldigt lovande och professionell förare. Man vinner inte tävlingar i Superstock 1000 utan att ha en stor talang och han imponerade också när han hoppade på en Yamaha Superbike mot slutet av året ifjol. Han har redan ordnat med en lägenhet i Burton-on-Trent så att han kan vara nära teamets verkstad och vi ser verkligen fram emot att få arbeta med honom under säsongen.

Årets säsong i BSB består av tolv tävlingshelger med 2-3 tävlingar per helg.

* The Showdown är då mästerskapet avgörs. Efter nio av årets tolv tävlingshelger utskiljs de sex förare som har plockat flest poäng. De börjar alla med 500 poäng samt med extra poäng för antalet segrar och pallplatser de har tagit under säsongen. Detta gör serien mer spännande då de tre sista tävlingshelgerna blir ett avgörande (Showdown) mellan de främsta förarna istället för att en förare ska kunna säkra titeln långt i förväg.

Brands Hatch stod som värd för årets tolfte och sista tävlingshelg i det Brittiska Mästerskapet (BSB) 17-19 oktober. Som en tradition bjuder säsongsfinalen på inte mindre än tre heat! Tillsammans med FFX Yamaha var det dags för Filips fjärde och för säsongen sista tävlingshelg.

 – Jag hann köra några varv och sätta en tid innan hojen dog på grund av elektronikfel i kvalet. Det var trottelsensorerna som gav fel indikationer så hojen tvärdog men jag kunde rulla in i depån. Sen när jag åkte ut för ett sista varv varv tiden för knapp, jag körde hårt på mitt ”utvarv” men tiden räckte inte till, säger Filip Backlund som fick nöja sig med 23:e startruta.

Därmed tog han sig heller inte in i Q1 där de 20 snabbaste gör upp om de främsta startpositionerna.

Under lördagseftermiddagen var det dags för helgens första heat och Filip var laddad. Det började regna med några minuter kvar och teamet bytte till regndäck på Filips Yamaha R1 på startgridden.

- Det här kan bli bra tänkte jag eftersom jag trivs bra i regn. På det andra varvet dog John Ingrams hoj och jag väjde åt vänster. Ingram svängde själv samtidigt åt vänster och vi kraschade. Det var riktigt synd då jag inte fick några tider och då jag fick starta 28:a i heat två, säger Filip.

I söndagens första heat hade Filip ett riktigt bra tempo då han körde upp sig tio platser redan under det första varvet! Filip lyckades ta en poäng då han var 15:e i mål och endast en tiondel ifrån fler poäng. I sin jakt på poäng noterade Filip också ett nytt personbästa runt Brands Hatch och var under sitt snabbaste varv endast fyra tiondelar långsammare än segraren Shane Byrne.

Mästerskapsutmanaren Ryuichi Kiyonari kraschade tidigt under helgen och bröt ett nyckelben. Därmed säkrade Shane Byrne sin fjärde BSB-titel genom att vinna söndagens första heat.

Filips varvtid räckte till startruta 13 inför årets sista heat där han körde i mål på en tolfte plats.

- Det var lite synd då jag hade hoppats på mer, säger Filip.

Årets sista heat bjöd utöver tuff racing även på krascher som ledde till att Safety Car togs ut och därefter rödflagg när några varv återstod.

- Jag tycker att vi tog rätt beslut som tackade ja till FFX Yamahas erbjudande om att köra de fyra återstående tävlingarna i BSB.  Även om jag personligen inte är nöjd så har jag visat vad jag går för genom att utmana om segern på Assen, säger Filip som körde in 21 poäng, betydligt fler än teamets före detta ordinarie förare och det på färre antal tävlingar.

 Under vintern återkommer vi med våra planer för 2015, även om avsikten just nu är självklar; att köra en full säsong i BSB.

Västerås Tidning-Backlund Brands hatchSveriges roadracing stjärna Filip Backlund som har under dem tre senaste loppen i British Superbike tävlat för fabriksteamet FFX Yamaha. Filip har under sina tre första helger i konungar klassen stadigt förbättrat sina resultat med en nionde plats som bäst på Hollanska banan Assen.

För två veckor sedan tävlade Filip med teamet FFX Yamaha på Silverstone GP där Filip tog ytterligare ett kliv i utvecklingen genom två stadiga resultat. En 13e samt 11e placering och stadigt snabba varvtider på den snabba banan. Efter Silverstones resultat känner Filip att finalhelgen kommer bli ytterligare ett kliv upp i resultat tabellen och ett samlande av mer erfarenhet inför vinteruppehållet.

–       Det är med blandade känslor som jag flyger över till England en sista gång för 2014. Våra tävlingssäsonger håller på under en lång period, start med tester i februari, tävlingar startar i början av april och avslutas i slutet av oktober. Normalt kan jag känna en viss lättnad att nå slutet för att rent mentalt få slappna av men inte i år. Inte nu. Det känns som om vi nyss startade säsongen och jag vill bara ha mer och mer. Tävla mer, köra mer. Vinna race. Säger Filip Backlund inför helgens final race på Brands Hatch.

Teamet åker även dem till Brands Hatch med målet högt uppsatt. Efter Filips starka utveckling under sina tre första tävlingshelger så ser teamet Brands Hatch finalen som ett sista test och lopp för 2014. Under finalhelgen så körs det tre tävlingsheat där det normalt under tävlingshelger körs två. Detta för att maximera och skapa en sista spänning om mästerskapets slutpoäng och platser.

–       Denna chans som FFX Yamaha har gett mig genom fyra tävlingshelger i Superbike klassen är jag enormt tacksam för. All denna kunskap och lärdom kan jag nu ta med mig in i vinteruppehållet. Jag vet nu vad det är jag behöver fokusera på och lägga om i träning med mera. Det känns skönt att få ta med mig det och komma tillbaka till 2015 starkare än någonsin. Säger Filip Backlund inför vinteruppehållet.

Vi vill också passa på att nämna att helgens deltävlingar kan ses i TV både Live samt i efterhand. Eurosport sänder British Superbike och här nedan kan ni se helgens tv-tider.

Helgens tv-tider från Brands Hatch sänds via Eurosport:

Söndag 19/10: Live sändning 13.30 Eurosport 2
Söndag 19/10: Eftersändning 22.45 Eurosport 2
Eftersändningar visas under större delen av V. 42, för att se tider samt vilken kanal, besök tv.eurosport.se

Tidsschema Brands Hatch Finale BSB Superbike

Fredag:
Friträning 1: 10.10-10.55
Friträning 2: 14.35-15.20

Lördag:
Friträning 3: 09.35-10.15′
Kval 1: 12.15-
Kval 2: 12.42-
Kval 3: 13.01-
Race 1: Start: 15.45

Söndag:
Warm up: 10.00-10.10
Race 2: Start 12.30
Race 3: Start 16.00

Tider ovan är baserade på Brittisk tid.

Webbinfo:
Facebook: filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: @filipbacklund14
Internet: www.filipbacklund.se
Live-uppdateringar samt resultat:
www.britishsuperbike.com

För mer information kontakta:

Filip Backlund
Mobile: 0046-70 491 69 69
e-mail: fillip@backlundracing.se
www.filipbacklund.se

Joakim Israelsson
Mobile 0046-76 311 00 31
e-mail: joakim@backlundracing.se

Vi vill passa på att presentera helgens Exclusive Race Partner, Funbike i Västerås

funbike

2014 BSB, BSB R11, Silvestone, UK.Silverstone stod värd för årets elfte omgång av det brittiska mästerskapet (BSB) 3-5 oktober. Filip Backlunds utvecklingskurva fortsätter att gå spikrakt uppåt då han under denna helg plockade lika många poäng som han gjorde under sina två första i mästerskapet.

Under fredagens träningar var Filip tre sekunder efter snabbaste förare under det första passet och till det andra passet kapade han tid och var två sekunder efter.

Silverstone bjöd på typiskt brittiskt väder då kvalet kördes i blött och därefter upptorkande. Detta bjöd publiken på mycket dramatik med flera krascher.

 – På Q1 satte jag en tid som räckte till toppen och efter några varv körde jag in i depå för att inte riskera en krasch då min tid skulle räcka för att kvalificera mig vidare till Q2. De andra förarna körde vidare och fortsatte att förbättra sina varvtider. Jag åkte ut på Q2 med regndäck men då banan hade börjat torka upp räckte inte min tid för att avancera till Q3 där de gör upp om de tio bästa startplatserna. De flesta åkte ut med slicks bakdäck så det var en liten tabbe av oss, säger Filip Backlund om lördagens tuffa kvalificering som slutade med 15:e startruta.

Söndagens första heat sänkte Filip sina varvtider ytterligare och var nu 1,3 sekunder ifrån snabbaste förare, flerfaldige mästaren Shane Byrne. Tävlingen bjöd på mycket dramatik både i kampen om segern och om fjärde platsen. Shane Byrne vann med 0,084s tillgodo ner till Ryuichi Kiyonari. Kampen om fjärde platsen stod mellan inte mindre än 10 förare! Filip körde slutligen in på en 13:e plats men mindre än sekunder efter fyran och 0,021s ifrån Chris Walker på 12:e plats.

Även söndagens andra heat kördes i torrt och Filip ökade tempot ytterligare! Han var inom en sekund ifrån toppförarnas tider och körde varvtider som var endast tiondelar ifrån förarna som slogs om den sista pallplatsen.

Filip startade tia i heat två men tappade omgående fyra platser i starten.

- Den är så otroligt svår att starta med, säger Filip Backlund som annars är känd för att vara startsnabb.

- När jag väl kom om de förarna höll jag ett bra tempo, säger Filip som slutade racet på en elfte plats, denna gång åtta sekunder före Chris Walker på tolfte.

Ryuichi Kiyonari vann heat två före Shane Byrne med 0,074s skillnad efter 14 körda varv.

- Kan jag kapa mina tider 0,5-1 sekund så kan jag kvala högre upp och då slipper jag förlora så mycket tid på att köra om andra förare. Kvalet är lite som att läsa på ordentligt inför ett prov. Har man läst på så klarar man provet lätt. Har man inte gjort läxan så får man svettas mer istället när det väl gäller, säger Filip Backlund som är mycket väl medveten om sin goda utveckling i klassen men ändå inte är nöjd förrän han vinner.

En 13:e respektive 11:e plats på Silverstone ger ytterligare åtta poäng och nu är Filips totala poängskörd 16.

Nästa deltävling, 24-26 oktober, på Brands Hatch GP är årets tolfte och därmed säsongsfinal med tre heat under söndagen!

Webbinfo:
Facebook: filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: @filipbacklund14
Internet: www.filipbacklund.se
Live-uppdateringar samt resultat:
www.britishsuperbike.com

För mer information kontakta: 

Filip Backlund 
Mobile: 0046-70 491 69 69
e-mail: fillip@backlundracing.se
www.filipbacklund.se
Joakim Israelsson
Mobile 0046-76 311 00 31
e-mail: joakim@backlundracing.se

silverstone-partner

2014 BSB, BSB R010, Assen, Holland.Årets tionde deltävling i British Superbike kördes på holländska Assen. För Filip Backlund var det årets andra tävlingshelg för sitt nya team FFX Yamaha. Redan under sin andra helg var Filip uppe och utmanade om segern.

Filip var besviken efter lördagens kvalificering som placerade honom på 21:a startruta bland 30 förare. Söndagens första heat kördes under blöta förhållanden och det var första gången som Filip fick köra sin Yamaha-best i regn!

- Jag har aldrig kört R1:an i regn och jag blev varnad om att den skulle vara svårkörd. Inför det första heatet fick jag köra två uppvärmningsvarv och åkte in i depå för att släppa förspänningen på fjädern ett varv, säger Filip Backlund.

Från 21:a startplats stormade Filip framåt och var uppe på 10:e redan efter det första varvet! Därefter tog han upp jakten på ledarna. Varv efter varv noterade Filip snabbare varvtider än de andra toppförarna och körde upp sig som bäst till en andra plats samtidigt som banan sakta torkade upp! Han tappade därefter två platser och när regnet återvände kraschade han med sex varv kvar av racet.

- Jag försökte hela tiden att åka på de blöta partierna och kyla däcken men när det började regna igen var det som att köra med slicks. Det tvärsläppte för mig under avslag in i en högersväng, säger Filip som bjöd publiken på en spektakulär krasch.

I samma kurva som Filip kraschade Shane Byrne några varv senare och racet vanns av Josh Waters före Ryuichi Kiyonari. De förare som startade med intermediate-bakdäck noterade snabbare varvtid, men Filip Backlund var snabbast bland alla som körde på regndäck och körde därmed till sig fjärde startruta inför heat två som kördes på en torr bana.

- Jag blev trängd in i kurva ett och var nere på elfte plats men körde mig därefter upp till nionde. I torrt är toppgubbarna fortfarande lite för snabba. Jag behöver sänka mig en sekund per varv och då kan jag vara med i topp fem, säger Filip Backlund som därmed körde in på FFX Yamaha teamets bästa placering i år och stärkte sin plats i teamet.

Heat två vanns av Shane Byrne före Ryuichi Kiyonari och Tommy Bridewell.

Nästa deltävling för BSB är på Silverstone 3-5 oktober. En bana som Filip stortrivs på och har goda minnen ifrån då han vann ifjol i Superstock 1000-klassen och körde banrekord för klassen.

Sida 4 av 10« Första...23456...10...Sista »