Följ min resa i British Superbike, Världens tuffaste nationella RR mästerskap!

Nyheter

SONY DSCSveriges roadracing stjärna Filip Backlund tog klivet upp i British Superbike, BSB tillsammans med Yamahas fabriksteam, FFX Yamaha. Helgen 5-7/9 gjorde Filip sin debut på Donington Park med en 17e samt 15e plats som resultat i dem två loppen. Med en helg i ryggen siktar Filip på högre resultat i Assen. Det var en stor omställning för Filip att kliva upp till Superbike, en större omställning än vad Filip själv hade väntat sig med en helt ny motorcykel som kräver en annan typ av åkstil för Filip. Längre körpass på banan som då också genererar i längre och mer påfrestande dagar.

- Jag har nu hunnit vara hemma i Sverige för cirka 1.5 vecka och mentalt gått igenom allting från Donington Park och min första helg. Det är svårt att föreställa sig alla förändringar som det innebär att köra i Superbike klassen gentemot Superstock som jag tävlade i tidigare.Du har en motorcykel som har enormt mycket effekt som du ska kunna bemästra, du har så mycket längre dagar och tightare schema och mycket mer där till. Det känns skönt att jag nu kan åka ner till Assen där jag mentalt vet hur allting fungerar och känns och där jag nu kan mer fokusera helt på körningen vilket jag tror kommer generera i bättre resultat än på Donington. Säger Filip Backlund inför helgens deltävling på Assen i Holland.

En stor förändring för Filip är hur motorcykel behöver hanteras ute på banan. Yamahan har väldigt styvt chassi som gör motorcykeln väldigt oförlåten och marginalerna blir väldigt små och tighta. Tillsammans med teamets tekniker så jobbar man konstant med Filip för att han ska fin justera sin åkstil och anpassa sig så bra som det bara går på sin nya motorcykel.

- Efter varje pass så kan jag tillsammans med min chefsmekaniker och tekniker sitta i timmar för att gå igenom min körning ute på banan. Hela motorcykeln är som en enda stor dator där teknikern kan få ut allt som jag har gjort ute på banan. Allt ifrån min sitt position, hur mycket motorcykeln lutar i kurvorna, gas kontroll, bromskontroll. Allt som du kan tänka dig och lite där till ser dem. Logging på motorcyklarna har jag jobbat med tidigare men inte på detta sättet som dem gör på
denna nivån. Det är jätte roligt, utvecklande och inspirerande att få se denna värld. Säger Filip Backlund om skillnaderna mellan Superbike och Superstock.

Målsättningen inför helgens deltävling är att ta ännu ett kliv och prestera bättre resultat än på Donington Park för två veckor sedan. Filip själv säger att han ska vinna och den inställningen går han alltid in med.Det är därför vi i hans team inspireras så. Kan Filip mäkta med två topp 10 placeringar att ta med sig hem
från Assen så är det en otrolig bedrift då förarna han tävlar emot är några av Världens bästa.

Vi vill också passa på att nämna att helgens deltävlingar kan ses i TV i efterhand. Eurosport sänder British Superbike och här nedan kan ni se helgens tv-tider. Live sändningar kan ses via eurosportplayer.

Helgens tv-tider från Assen sänds via Eurosport:
Söndag 21/9: eftersändning klockan 23.30 Eurosport 2
Måndag 22/9: eftersändning klockan 00.00 Eurosport 2
Måndag 22/9: eftersändning klockan 03.00.04.00 Eurosport 2
Måndag 22/9: eftersändning klockan 07.00-08.00 Eurosport 2
Måndag 22/9: eftersändning klockan 13.00-14.00 Eurosport 2
Måndag 22/9: eftersändning klockan 18.15-19.45 Eurosport 2
I samtliga sändningar visas både lopp 1 samt 2
Eftersändningar visas under större delen av V. 39, för att se tider samt vilken kanal, besök tv.eurosport.se

Tidsschema Assen BSB Superbike

Fredag:
Friträning 1: 10.10-10.55
Friträning 2: 15.10-15.55
Lördag:
Friträning 3: 10.35-11.20
Kval 1: 16.00-16.20
Kval 2: 16.27-16.39
Kval 3: 16.46-16.54
Söndag:
Warm up: 10.15-10.30
Race 1: Start 13.30
Race 2: Start 16.30
Tider ovan är baserade på Brittisk tid.
Webbinfo:
Facebook: filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: @filipbacklund14
Internet: www.filipbacklund.se
Live-uppdateringar samt resultat:
www.britishsuperbike.com

För mer information kontakta:
Filip Backlund
Mobile: 0046-70 491 69 69
e-mail: fillip@backlundracing.se
www.filipbacklund.se

Joakim Israelsson
Mobile 0046-76 311 00 31
e-mail: joakim@backlundracing.se

Vi vill passa på att presentera helgens Exclusive Race Partner, Jofama, Lindstrands

lindstrands-logos

Information Jofama, Lindstrands:
Med en lång och gedigen historia har Jofama från Malung i Sverige tillverkat skinnprodukter med högsta kvalitet.Deras olika varumärken är Jofama, Lindstrands samt Halvarssons. Jofamas MC plagg bygger på högteknologi. Materialval och tillverkningsteknik är avgörande för att skapa så funktionsmässiga plagg som möjligt utifrån säkerhet och komfort.

bildhemsidaI helgen körde Filip Backlund sin första tävlingshelg för sitt nya team, FFX Yamaha, i British Superbike (BSB) på engelska Donington Park. Han körde in på en 17:e respektive 15:e plats i de två heaten och tog därmed sitt första poäng i det tuffa mästerskapet.

– Det här var det absolut svåraste men samtidigt det roligaste jag någonsin har gjort! Jag fick lära mig att köra hoj på nytt, säger en lyrisk Filip Backlund efter sin första helg som Superbike-förare.

Filip startade heat ett från tjugonde startruta och efter att ha blivit påkörd i kurva ett tappade han ner till 24:e plats. Han körde upp sig åtta platser under heatet och var en kort stund uppe på 16:e, före Michael Rutter, då han gjorde ett litet misstag som kostade honom fem sekunder. Över mål fick Filip nöja sig med en 17:e plats med ett nytt personbästa runt banan som löd 1.31,191.

Tävlingens 16:e bästa varvtid räckte därmed till 16:e startruta i det andra heatet.

Filip gjorde en kanonstart i heat två och var uppe på 14:e efter det första varvet och fick nu förmånen att haka på de snabbare förarna. Filip närmade sig toppförarna varvtidsmässigt då han sänkte sig till 1.30,875 som bäst och lyckades knipa sin första viktiga poäng i mästerskapet genom att korsa mål som 15:e, några få tiondelar efter Dan Linfoot.

– Teamet är väldigt nöjda med min prestation, särskilt efter det andra heatet. Visst har den här cykeln tagit poäng tidigare men oftast har det berott på att många framför har kraschat så de var väldigt nöjda med vad jag åstadkom under min premiär, säger Filip Backlund.

Filip fick endast en testdag inför premiären men har under sin första tävlingshelg börjat komma underfund med hur hans Yamaha R1 vill bli körd. Med 215-220 hästar på bakhjulet och utan varken traction- eller wheelie-control så kräver den sin man. Reglementet i BSB är densamma som i Superbike VM med skillnaden att de har fri elektronik i VM. När fri elektronik rådde i BSB var även dessa cyklar mer lättkörda, men utan traction- eller wheelie-control är de riktiga dräparcyklar som inte bara vill ha, utan kräver respekt av förarna.

– En Superstock-cykel är väldigt lättkörd. Det är ju vad jag är van vid sedan 2007 men detta var en helt annan värld! Det är så otroligt mycket effekt och bra fäste men ger man bara gas så drar den omedelbart upp på bakhjulet, så jag har fått lära mig att använda bakbromsen under acceleration ut ur kurvorna för att kontrollera sladden. Ett annat märkligt problem jag hade var för hög kurvhastighet, med Superbiken måste jag lära mig att bromsa senare än jag någonsin tidigare gjort och till en lägre fart än jag är van vid inför en hårnål, sedan snabbt vända runt och ge gas tidigt, säger en exalterad Filip Backlund.

Filip var med riktigt bra i de två första sektorerna på Donington Park och tappade några få tiondelar mot de snabbaste förarna. Genom ”Esset” var han en av de snabbaste men tappade däremot lite mer tid under de efterföljande hårnålskurvorna.

– Det jag ska jobba vidare med är att förstå hur cykeln reagerar under hårda inbromsningar och in i kurvor. Inför helgen tänkte jag ”hur svårt kan det vara”, men det går inte att förstå hur svårt det är innan man själv har testat. Det är en helt annan värld. Teamet förklarade för mig att Donington Park inte är någon ultimat bana för Yamahan, däremot ska Assen och Silverstone passa den bättre, säger Filip Backlund.

Ryuichi Kiyonari vann bägge heaten före Shane Byrne. Milwaukee Yamaha förarna Tommy Bridewell och Josh Brookes delade tredje platserna.  Nästa deltävling körs på holländska Assen 19-21 september.

bildSveriges roadracing stjärna Filip Backlund som avslutade sin säsong i Superstock 1000 för att ta chansen i den största klassen Superbike i det Britiska mästerskapet, är nu på väg med sitt team till Donington Park. Filip har varit ute på sin FFX Yamaha en gång tidigare och det var under förra veckan på just Donington Park. Testet gick bra och Filip hann med över 50 varv på sin nya fabriks Yamaha.

Det kommer att krävas mycket både från Filip och från det ny gamla teamet då alla bitar måste falla på plats för att nå de resultat man vill. Filip behöver lära sig den nya motorcykeln och detsamma gäller teamet. En stor skillnad också för Filip kommer vara all den tid han får tillgång till banan. Superbike kör längre träningspass samt två race per tävlingshelg.Detta är något som är väldigt positivt för Filip då han kan få några extra mil tillsammans med sin ”new baby” som Filip kallar den.

–       Det känns otroligt roligt, spännande och aningen nervöst inför den kommande helgen. Alla känslor som snurrar genom kroppen är enbart positiva och det ska bli roligt att äntligen få rulla ut på banan och börja testa och köra ordentligt. I slutändan så är det ingen större skillnad mot det jag gjort tidigare genom mina år. Det är en motorcykel som ska tas sig runt en bana så fort som det bara går. Säger Filip Backlund inför premiär helgen i BSB Superbike.

Vi vill också passa på att flagga för att Filips race kommer att sändas på svenska Eurosport 2. Det går även att titta via nätet på Eurosportplayer för att se racen live.

Här nedan kommer ett tidsschema så att ni kan följa vad som händer under hela helgen:

Fredag:
Friträning 1: 10.20:11.05
Friträning 2: 15.50-16.35

Lördag:
Friträning 3: 10.40-11.25
Kval: 16.05-17.00

Söndag:
Warm Up: 09.30-09.45
Race 1: 13.30
Race 2: 16.30

Tider ovan är baserade på Brittisk tid.

Webbinfo:

Facebook: filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: @filipbacklund14
Internet: www.filipbacklund.se

Live-uppdateringar samt resultat:
www.britishsuperbike.com

För mer information kontakta:

Filip Backlund
Mobile: 0046-70 491 69 69
e-mail: fillip@backlundracing.se
www.filipbacklund.se

Joakim Israelsson
Mobile 0046-76 311 00 31
e-mail: joakim@backlundracing.se

205381-1612464-687415FFX Yamaha teamet har kontrakterat Filip Backlund för de fyra återstående deltävlingarna! Därmed tar Filip över Ian Hutchinsons plats i teamet.

FFX Yamaha har uppmärksammat Filip Backlunds resultat och utvecklingskurva under säsongen och ger nu svensken en chans att visa upp sig i vad som är världens tuffaste nationella mästerskap, British Superbike.

- Detta hade inte varit möjligt utan min sponsor och vän Mats Nilsson, FFX Yamaha och även SMT Racing. SMT fortsätter sin satsning ihop med mig och det är jag väldigt tacksam för, säger Filip Backlund.

Redan på torsdag kommer Filip Backlund att överta Ian Hutchinsons Yamaha R1 och utöver personal från FFX Yamaha kommer Filip att ha med sig sin chefsmekaniker Alec och mekaniker Fred från SMT Racing när han ska genomföra sin första testdag på Donington Park.

- Det är otroligt viktigt för mig att få fortsätta med de personer som jag arbetat tätt ihop med under säsongen. De vet hur jag fungerar som förare och vi har ett väldigt bra samarbete ihop. Förhoppningsvis får jag en testdag på Silversone också inför min Superbike-premiär, fortsätter Filip.

Filip Backlunds förhoppning är självklart att fortsätta i hvuudklassen British Superbike även nästa år. Årets fyra sista deltävlingar blir något av ett test för Filip Backlund inför nästa säsong.

- Alla parter är medvetna om att jag hoppar in i en ny klass med en ny hoj. Alla konkurrenter har haft nästan en hel säsong på sig att bekanta sig med sina cyklar. Men jag hoppas ändå kunna visa att jag hör hemma i BSB samtidigt som det är en jättechans för mig att visa upp mig själv och mina partners, säger Filip.

- Efter att ha följt och sponsrat Filip de tre senaste åren så är det med stor tillfredställelse som jag ser honom kliva upp till ett toppteam i British Superbike. En serie som är måttstocken för samtliga serier och med en rivalitet som är lika våldsam som en hajattack, så behöver han förbereda sig med sina vassaste huggtänder för att bita sig rätt in i kärnan av konkurrensen, säger Mats Nilsson.

- Men med ett så rutinerat och dedikerat team så kommer han att få all den rätta supporten och uppbackningen. När Filip väl blivit varm i kläderna kommer han säkert överraska och växa sig in i utmaningen, precis som han bruka göra. När han nu tar sig an denna utmaning, så kommer han att behöva all sitt mod, beslutsamhet och professionalism som en gång i tiden fick mig att börja stötta Filip. En stor eloge och tack till SMT Racing som har spelat en avgörande roll i att göra detta byte mitt i säsongen möjligt, avslutar Mats Nilsson.

5-7 september genomför Filip Backlund sin Superbike-debut i BSB på Donington Park.

För mer information kontakta:

Filip Backlund
Mobile: 0046-70 491 69 69
e-mail: fillip@backlundracing.se
www.filipbacklund.se

Joakim Israelsson
mobile 0046-76 311 00 31
e-mail: joakim@backlundracing.se

 

BACKLUND ROUND 7 OULTON PARKDe senaste två helgerna har Filip Backlund och SMT Racing hunnit med två deltävlingar. Årets sjätte race kördes på Thruxton (1-3 augusti) då Filip var med och utmanade om segern med sin Kawasaki.

– Jag var en av få förare som kunde leverera konstanta låga varvtider. Dessvärre fick jag en sämre start men jag tog mig snabbt upp och halvvägs in i racet var jag i ledning. Vem som helst av oss i toppen kunde ha vunnit racet, säger Filip Backlund som slutligen fick nöja sig med en fjärde plats, blott tre tiondelar från segern och en tiondel från podiet.

Vidare på Oulton Park 8-10 augusti gjorde Filip en kanonstart i racet och var trea in i kurva ett där han bromsade på sig och tappade ner till sjätte. Det tog några varv för Filip att komma upp på femte plats och därefter var det en ständig kamp hela vägen i mål.

– Med två varv kvar var jag nere på femte och ut på det sista varvet var jag uppe på tredje. Det var ett bra race men riktigt tufft! När vi tampades om placeringar precis hela tiden tappade vi tyvärr kontakten med toppduon som fick en stor lucka men det var skönt att köra in en pallplats för teamet som jobbat väldigt hårt, säger Filip Backlund.

Genom sin tredje plats tog Filip (88 poäng) in tre poäng på Lee Jackson (104 poäng) och är fortfarande fyra i totalställningen. Därefter är det ytterligare 18 poäng upp till Jason O´Halloran. Leder gör Danny Buchan med sina 165 poäng.

Daniel Hermansson körde in på en total tionde plats i 125GP/Moto3-racet och en tredje plats i sin klass (125GP). Med 16 nya poäng tog sig Hermansson förbi Alex Persson med tre poäng. Alex Persson fick bryta halvvägs in i racet.

Nu väntar en veckas återhämtning hemma i Sverige för Filip innan det åter är dags för att sätta sig på flyget över havet. Då väntar tre tävlingshelger i rad med start på Cadwell Park! Teamet testade på Cadwell Park förra tisdagen och har en positiv känsla med sig inför årets åttonde deltävling 23-25 augusti.

Foto: Glynne Lewis

ROUND 3 SNETTERTON

I årets tätaste race senast på Thruxton korsade Filip mållinjen som fyra, endast 0.2 sekunder från vinsten .Under dem 15 varv loppet kördes så bytte topp sex platser flera gånger per varv när dem slogs om ledarpositionen. Över mållinjen var samtliga sex förare inom 1 sekund och topp 4 inom 0.2 sekunder. Filip och hans team SMT Racing Kawasaki beger sig nu mot Oulton Park för att köra deltävling nummer sju. Oulton Park är en bana Filip har kört bra på tidigare och hoppas nu efter dem framsteg teamet har gjort kunna vara med ordentligt och slåss om vinsten på söndag.

- Vi alla i temaet har jobbat otroligt hårt hela säsongen för att hitta dem få tiondelar vi behöver för att verkligen vara med och slåss längst upp. Senast på Thruxton så slogs vi hela loppet om vinsten och låg i ledning stor del av loppet också. Detta kändes otroligt skönt, att allt det hårda arbete vi alla lägger ner börjar betala sig. Nu till helgen så befinner vi oss på Oulton Park som är en bana jag verkligen tycker om och har presterat bra på tidigare så nu hoppas jag att vi ska finna dem där sista bitarna så vi kan kliva upp högst upp på podiet på söndag. Säger Filip Backlund inför helgens deltävling.

Det Brittiska mästerskapet beger sig in i en hektisk period i säsongen. Under sex veckor kommer fem lopp att köras. Det är nu extra viktigt att alla bitar fungerar och att teamen har tänkt på vad kan ske och förbereder sig för det på bästa möjliga sätt.

- Innan säsongen startade och vi gick igenom kalendern så visste vi att denna period som vi precis har kommit in i är otroligt viktig för mästerskapet. Denna period kommer sätta både förare och team på den absoluta spetsen både fysiskt och mentalt. Jag och mitt team SMT Racing Kawasaki har laddat upp ordentligt med extra motorer, delar med mera som vi kommer att behöva då slitaget ökar. Det blir intressant att se efter dessa sex veckor hur mästerskapstabellen kommer att se ut, vilka som har klarat sig igenom denna perioden och vilka som inte har det. Säger Filip Backlund.

Teamet har också hunnit med att testa på Cadwell Park där deltävling nummer åtta körs om mindre än två veckor. Direkt från Thruxton reste teamet till Cadwell Park för att på tisdagen testa och få ut så mycket information och data som möjligt. Testet gick väl och Filip körde snabba och stabila tider under dagen vilket ser väldigt hoppfullt ut inför nästkommande racehelg. Teamet reser till Oulton Park under onsdagen den 6/8 för attsätta upp och förbereda inför helgen.

Tävlingen körs från och med fredag-söndag. Fredag startar med friträning samt kval ett, lördag körs kval nummer två som bestämmer startpositionerna inför söndagens race.

Ni kan följa teamet och Filips framfart i England och helgen på Oulton Park via hans Facebook, Twitter,
Instagram och på filipbacklund.se.

Webbinfo:
Facebook: filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: @filipbacklund14
Internet: www.filipbacklund.se
Live-uppdateringar samt resultat:
www.britishsuperbike.com
Tidsschema Oulton Park 8-10/8
Fredag:
Friträning: 11.40-12.05 Kval 1: 15.05-5.30
Lördag:
Kval 2: 11.20-11.45
Warm Up: 17.30-17.38
Söndag:
Race: Start 14.25
Dessa tider är baserade på brittisk tid.

För mer information kontakta:

Filip Backlund
Mobile: 0046-70 491 69 69
e-mail: fillip@backlundracing.se
www.filipbacklund.se

Joakim Israelsson
Mobile 0046-76 311 00 31
e-mail: joakim@backlundracing.se

 

BACKLUND-ThruxtonSveriges roadracing stjärna Filip Backlund har hunnit med fem deltävlingar utav dem totalt tolv i det Brittiska Superstock 1000 mästerskapen. Efter dem fem körda tävlingar ligger Filip på en fjärde plats i mästerskapet på 59 inkörda poäng. Leder mästerskapet gör den Brittiska föraren Danny Buchan på 120 inkörda poäng.

2014 års säsong i dem Brittiska mästerskapen har aldrig tidigare varit tuffare och varv rekord har slagits på samtliga banor mästerskapet hittills har besökt.

Filip och hans team SMT Racing Kawasaki ligger inte på latsidan utan jobbar stenhårt för att hela tiden utveckla och hitta lösningar för att ytterligare kunna köra dem där små tiondelarna som behövs för att vinna race.

Med sju deltävlingar kvar hoppas Filip och teamet att kunna lyfta sig ytterligare för att börja vinna race och plocka dem så värdefulla poäng som behövs för det totala mästerskapet.

– Tittar vi på säsongen hittills så har det gått otroligt fort för alla förare i mästerskapet. Vi har slagit varvrekord på alla banor hittills och med stora marginaler. Jag själv har utvecklats otroligt och åker mellan 1-1.5 sekund fortare på samtliga banor hittills mot ifjol då jag hade mitt premiär år i England. Alla som jag har runt mig, mitt team, partners, tränare med flera gör allt för att vi ska utvecklas och köra fortare hela tiden och det gör stora resultat. Nu letar vi efter dem där sista tiondelarna så att vi kan vara med och slåss om vinsterna i dem tävlingar som återstår. – säger Filip Backlund.

Deltävling nummer sex närmar sig och mästerskapet besöker nu banan Thruxton som ligger i södra England. Thruxton är en speciell bana då den är byggd på ett flygfält. Banan går i högervarv och har sju höger kurvor som alla är extremt snabba. Med en snittfart på närmare 180 km/h per varv så talar det sitt tydliga språk.

– Thruxton är en relativt lätt bana att lära sig då den nästan enbart har höger kurvor och går runt. Dock är det väldigt svår att lära sig att åka fort på. Banan är väldigt gropig och att då våga hålla i gasrullen för att bibehålla farten genom dem snabba partierna är svårt när hjärnan säger något helt annat. Däremot så älskar jag fart och desto fortare det går desto bättre är det. – säger en förväntansfull Filip inför helgens deltävling på Thruxton.

Teamet reser till Thruxton under onsdagen den 30/7 för att sätta upp och förbereda inför helgen. Tävlingen körs från och med fredag-söndag. Fredag startar med friträning samt kval ett, lördag körs kval nummer två som bestämmer startpositionerna inför söndagens race.

Ni kan följa teamet och Filips framfart i England och helgen på Brands Hatch via hans Facebook, Twitter,
Instagram och på filipbacklund.se.
Webbinfo:
Facebook: filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: @filipbacklund14
Internet: www.filipbacklund.se

Live-uppdateringar samt resultat:
www.britishsuperbike.com

Tidsschema Thruxton 1-3/8

Fredag: Friträning: 11.45-12.15
Kval 1: 15.10-15.35

Lördag:
Kval 2: 12.45-13.10

Söndag:
Warm Up: 09.00-09.08
Race: Start 12.35

Dessa tider är baserade på brittisk tid.

För mer information kontakta:

Filip Backlund
Mobile: 0046-70 491 69 69
e-mail: fillip@backlundracing.se
www.filipbacklund.se

Joakim Israelsson
Mobile 0046-76 311 00 31
e-mail: joakim@backlundracing.se

Vi vill passa på att presentera helgens Exclusive Race Partner, Ekströms Glas & Ram 

EKSTRÖMSNY
Ekströms Glas & Ram startade 1895 i Västerås och drivs idag med inriktning på inramningar, renovering och förgyllning samt även tillverkning och reparation av blyglasfönster. Vi är ett företag med gamla anor och har dekorerat och förgyllt Västerås hem och offentliga rum i snart 120år

BRNADS PLUS COTN

Årets femte sammandrabbning i BSB Superstock 1000 avgjordes på Brands Hatch GP. Filip Backlund och SMT Racing genomförde sitt bästa race någonsin tempomässigt men fick nöja sig med en femte plats.

– Jag är inte glad över femte platsen. Särskilt när jag utan att överdriva kan säga att jag körde det bästa race jag någonsin kört. Jag körde under gällande banrekord under de tio första varven och jämför man mot fjolårets totaltid för racet så hade jag vunnit med 15 sekunder, säger Filip Backlund.

Under sina samtliga varv i helgens race, förutom det sista, var Filip snabbare på än ifjol. Utvecklingen har gått spikrakt uppåt för Filip som har kört 1-1,5 sekund snabbare på varje bana i år.

– Jag är väldigt nöjd med min utveckling som förare och helgens prestation, så vi får se vad som händer och sker i framtiden, säger Filip Backlund som direkt efter söndagens race åkte till Silverstone för en testdag.

Danny Buchan vann racet före Jason O´Halloran och Lee Jackson. I sammanställningen är Filip fyra med 57 poäng och har nio poäng upp till Lee Jackson.

Våra andra svenska förare, Alex Persson och Daniel Hermansson, kvalade 12:e respektive 16:e i BSB Motostar (125GP/Moto3) och avslutade sina race på 13:e respektive 17:e plats.

Nästa deltävling körs på Thruxton 1-3 augusti.

Efter ett närmare tre veckors uppehåll drar racingen i England igång igen på allvar. Nästkommande deltävling för Sveriges roadracing hopp körs på anrika Brands Hatch GP i Kent, strax utanför London.

Brands Hatch är den banan i kalendern som BSB (British Superbike) besöker flest gånger under säsongen. Totalt tre utav dem tolv tävlingar körs på Brands Hatch. Med en lokal anknytning till London så kommer det uppemot 100 000 åkskådare till varje deltävling på Brands Hatch. Stora höjdskillnader och tät racing bjuder alla besökare på otrolig underhållning.

Förberedelserna inför återupptaget har varit i full gång för Filip hemma i Sverige. Rehab träning för foten, övrig fysisk träning samt en hel del aktiviteter har genomförts. Mer taggad än på länge flyger Filip med sitt Svenska team över till England under onsdagen den 16/7.

-    Uppehåll i all ära kan ibland vara positiva. Jag har fått komma hem igen och jobbat hårt med grunden i min träning och framför allt för att stärka upp min fotled. All träning har gått bra och under min tid hemma har jag även hunnit med att köra en del hoj för träningens skull vilket har varit väldigt roligt. Så nu åker jag över till England med en revansch lust och en stor glädje att äntligen få köra på min egen racing hoj igen! – säger Filip Backludn inför Brands Hathc.

Filips team, SMT Racing Kawasaki har inte heller legat på latsidan. En ny motor ska testas inför helgen och även några andra uppdaterade delar har inkommit från teamets olika partners. Detta ska i teorin ge Filip mer traction på banan och även en högre toppfart.

Teamet reser till Brands Hatch under onsdagen den 16/7 för att sätta upp och förbereda inför helgen. Tävlingen körs från och med fredag-söndag. Fredag startar med friträning samt kval ett, lördag körs kval nummer två som bestämmer startpositionerna inför söndagens race.

Ni kan följa teamet och Filips framfart i England och helgen på Brands Hatch via hans Facebook, Twitter, Instagram och på filipbacklund.se.

Vi vill passa på att presentera helgens Exclusive Race Partner, VEMMAB i Västerås

brands2

Information Vemmab:
Västerås Entreprenad Montage & Maskinservice (Vemmab) startades i början på 70-talet. Verksamheten var då Anläggnings- och grönytearbeten, samt fordonsverkstad. Med tiden har verksamheten utökats till TMA-bilar, uppskyltning av vägarbetsplatser, maskinsopning, saneringstjänster med Sop/sug-fordon samt vinterväghållning.

SONY DSCEtt stort tack till alla våra gäster som var med och gjorde dagarna på Mantorp Park fantastiska.

Teamet i Backlund Trackdays så som antagligen merparten av våra gäster hade iakttagit väder rapporter inför kommande två dagar. Det visade på strålande sol, blå himmel och 28-30 grader. Och så blev det också!

Redan under onsdags eftermiddagen så började människor rulla in i depån för att göra sig förberedda.

Torsdagen kom och mer och mer folk rullade in. Efter en gemensam genomgång vid 08.30 så kunde vi vid 09.00 dra igång körningen på allvar.

Efter första dagens körningar så kunde vi konstatera att vi har haft ett stabilt gäng. Två avåkningar och ingen större krasch och all körning har löpt på kanon.

Innan våra dagar på Mantorp så hade vi skickat ut inbjudan till Grillafton under torsdags kvällen. Närmare 75 personer stannade kvar och vi hade en rolig avslutning på dagen med mycket skratt och pratande.

Dag två närmade sig och det förväntades närmast lika bra väder som under torsdagen. Vi hade beräknat något färre antal gäster men det dropade in en hel del så i slutändan blev vi något fler än under torsdagen.

Under dag två så kändes det som folk ville gasa lite mer och tillsammans med den värme som var så kom också en del omkull körningar. Inget alvarligt hände men vi fick åka ut några fler gånger än under den lugna torsdagen.

Under fredagen så åkte även jag (Filip) mer och skjutsade även bakpå en KTM Superduke 1290. Dem gäster som ville åka med var mer än välkomna, och åka blev det. Varje gång vi kom in i depån efter cirka 4 varv runt Mantorp Park så sken dem alla som solar. Alltid lika roligt att få se minen hos en som åkt med!

Under båda dagarna tog vi en hel del bilder på alla våra gäster, dem finns upplagda på vår Facebook sida.

https://www.facebook.com/filipbacklund14

Sedan förra utskicket har jag även hunnit med två stycken deltävlingar i England. Den 13-15/6 på Snetterton 300 där vi genomförde en stark helg och avslutade med en tredje plats. Sedan begav vi oss till Knockhill i Skottland där vi hade en något tuffare helg och slutade på en sjunde plats i loppet.

Nu till helgen, 18-20/7 så väntas nästa deltävling och nu på Brands Hatch GP. En bana som jag tycker mycket väl om och som jag tidigare har åkt väldigt fort och stabilt på, ska vi äntligen få kliva högst upp på det där podiet…!? Vi får vänta och se med spänning.

Ni kan alla följa min och teamets framfart i England via mina sociala medier:

Webbinfo:

Facebook: filipbacklund14
Twitter: @filip_backlund
Instagram: @filipbacklund14
Internet: www.filipbacklund.se

Live-uppdateringar samt resultat:
www.britishsuperbike.com

Jag tillsammans med mitt team och partners vill tacka er alla som var med och förgyllde vår tredje träff av FB Trackdays 2014.

Ett stort tack även till Mantorp Park samt ambulans personal som var med och tog hand om oss på plats.

Vi vill också passa på att delge er vår sista träff för 2014, Karlskoga Motorstadion, Gelleråsen: 27-28/8.

Passa på att gå in och boka er plats medans det finns kvar på vår trackdays hemsida, trackdays.filipbacklund.se

Innan jag säger hejdå och på återseende så vill jag också promota vår partner Mc Gruppen.

Genom Mc Gruppen kan Ni som Trackdays kunder till oss köpa Dunlop däck till priser ni knappt kan se någon annanstans. Mc Gruppen har även skyddsprodukter och en hel del annat till försäljning. Inom kort finns deras nya uppdaterade hemsida upplagd, men tills vidare besök:

http://www.mcgruppen.se/

Så mina kära vänner, nu har vi kommit till ett slut för denna gången. Tusen tack och på återseende.

Mvh

Filip Backlund & resten av Team Backlund

 

Sida 5 av 10« Första...34567...10...Sista »