Följ min resa i British Superbike, Världens tuffaste nationella RR mästerskap!

SONY DSCNamn:
Jan Filip Backlund

Födelseår:
1990

Längd:
177cm

Vikt:
68kg

Äter:
Älskar att laga mat så gör det helst själv

Dricker:
Vatten, mjölk, vin

Hobby:
Mat, vin, inredning/design, konst och musik

Bästa racing bana:
Le-Mans Frankrike, Donington, England

Bästa racing minne:
Att jag under större delen av mitt liv ha fått hållit på med racing

Idol:
Mig själv

Hej på er!
Mitt namn är Filip Backlund och är idag 22 år gammal. Jag tävlar i motorsporten roadracing och har gjort det sedan 12 års ålder. Men mitt motorintresse startade betydligt tidigare än så.

Här nedan ska ni få läsa hur allting startade, vad jag har gjort under tiden fram till idag och mina mål för framtiden. Jag vet vad jag vill – att bli bäst i Världen på att åka motorcykel!

Redan vid tre års ålder så fastnade jag för motorer då min far tog med mig ut till Västerås motorcross bana där det 1993 arrangerades Motorcross VM. Min far har berättat så här i efterhand att vi gjorde en deal – när jag kunde cykla utan stödhjul så skulle jag få min första cross. Två veckor senare stod det en Honda 50cc utanför husdörren och det var där allting startade.

Jag började tävla inom motorcross vid sju års ålder och då i 60cc klassen. Under åren 97-2001 så konkade jag, min lillebror William, mor Anette och far Jan runt om i Sverige med en buss och husvagn. Vi körde mellan 25- upp över 40 tävlingar per år och däremellan en massa träning. Jag visste vad jag ville bli, en dag ska jag bli bäst i världen på att åka motorcykel och då finns det inga genvägar, bara att träna, träna och ytterligare träna.

2001 var sista året inom motorcross, vår far och mor sa stopp till mig och min bror. Vi fick inte längre fortsätta inom motorcross då skaderisken är alldeles för stor. Men jag ville fortsätta inom motorsporten då det är det jag älskar.

Jag testade alltifrån gokart, speedway och en massa andra sporter. Men det var ingen av dom sporterna jag fastnade för. Första och även sista gången jag testade speedway så följde jag med min gamla motorcross kompis som även han hade bytt sport från motorcrossen. Jag kom in efter första passet och fick en utskällning ut över dess like där han förklarade för mig att jag såg ut som ”bambi på hal is”. Efter diverse förklaringar så förstod jag på honom att det var enklast att hålla full gas runt hela banan då speedway hojen svängde automatiskt på så sätt.

Jag gjorde som jag blev tillsagd vilket fungerade väldigt bra under tre varv. Ut på det fjärde så fick jag ett kast i kurvan och for rakt ut i planket vilket resulterade i en ram sned speedway hoj. Vi packade ihop och därefter har det inte blivit något mer speedway.

Jag testade kort därefter något som heter Mini Moto. Detta är små roadracing motorcyklar som man tävlar med på gokartbanor. Detta fastnade jag och även min bror för och vi beslutade för att börja!

Under året 2002 så åkte vi runt i större delar av norden och även Europa för att tävla. Det gick väldigt bra både för min bror och jag i våra respektive klasser och vi vann en hel del redan under första året. På våren till 2003 så fick jag möjligheten att fortsätta vidare i min karriär och då inom ”riktig” roadracing på stora banor.

Vid 12 års ålder fick jag dispens att tävla i 125cc junior i Skandinavien. Redan första året gick det väldigt bra och jag vann hela mästerskapet som första 13-åring någonsin. Jag fortsatte därefter 2004 till 250cc klassen och då inom senior klassen. Även detta blev ett fantastiskt år med att jag vann hela mästerskapet redan första året.

Kort därefter fick jag möjligheten att tävla för Suzuki i Skandinaviens mest prestigefyllda serie – Superstock 600cc Viedec Trophy som kördes i samband med STCC (Skandinavien Touring Car Championship). Redan under första säsongen så tog jag en vinst och hade ett antal pallplatser. Jag fortsatte under 2006, då 16 år gammal ytterligare en säsong i 600cc klassen med Viedec Trophy hemma i Sverige samt två stycken deltävlingar i EM (europa mästerskapen) med två andra platser samt ett stycke race i Junior VM och klassen Superstock 600cc i Tjeckien och banan Brno vilket slutade med en 14e plats.

Sedan 2007 har jag tävlat i den största klassen inom roadracing – Superbike vilket är 1000cc motorcyklar med över 200 bakhjuls hästar och motorcyklar med en vikt på ca. 165kg. Det rör på sig när man slår på gas, det vill jag lova!

Under åren 2007-2012 så har jag haft möjligheten att tävla både hemma i Sverige och klassen Pro Superbike där jag har tagit två stycken SM-Guld, åren 2009 samt 2011 med mitt eget team.

Jag har även haft möjligheten att köra en full säsong i Ungdoms VM och klassen Superstock 1000cc FIM Cup då som 18-åring. Bästa resultat gjorde jag i England och på banan Donington där jag körde in på en 8e plats.

Under 2010 deltog jag i två stycken deltävlingar i Endurance VM (långlopps världsmästerskapen). På final-racet i Doha på banan Qatar kvalade jag in vårt team på en andra plats i Superstock klassen.

2011-2012 har jag tillsammans med mitt eget team tävlat både hemma i Sverige i Pro Superbike samt i det tyska mästerskapet IDM Superbike. Där har vi presterat bra resultat och legat strax utanför topp 5 och konstant runt topp 10.

Nu fortsätter mina äventyr vidare – mitt slutmål som från början var en pojkdröm är idag mitt mål och min motivation till att jag lägger ner all den tid och kraft jag har i detta – att vinna VM-Guld!

Följ min resa mot mina mål här på hemsidan, Facebook, Twitter, Instagram samt Youtube! Följ mig på dessa medier och få uppdateringar samt delta i våra olika tävlingar med fina priser ifrån mina partners.